Elahi Majed sitter i sin Taxi Kurir-bil utanför Södersjukhuset i Stockholm och väntar på nästa körning. Han har kört för bolaget sedan i april och säger att färdtjänsten betalar sig dåligt.
– Det är allt för billigt. Ibland får man dessutom vänta många timmar på att få en körning, som idag.
Han instämmer med Transportarbetarförbundet om att taxibranschen är överetablerad i Stockholm och att konkurrensen därför är hård om varje körning.
Själv jobbar Elahi Majed mellan fyra på morgonen och ett på dagen, men vet att många av hans kollegor jobbar tolv timmar om dagen, sex till sju dagar i veckan.
– Det är mycket tufft. Och nu ska färdtjänsttariffen sänkas ytterligare. Det går inte ihop.
Inga alternativ
Al Ageli Raid Mahdi är från Syrien och kom till Sverige som flykting för sex år sedan. Han har kört för Taxi 020 i tre år.
– Det finns inget annat jobb för mig som invandrare att få. Därför kör jag taxi.
Han har två barn men hinner knappt träffa dem alls, eftersom han jobbar elva till tolv timmar om dagen, sex dagar i veckan.
– Det är slitigt och svårt att leva på lönen. Men vad ska jag göra?
Under morgonen har Al Ageli Raid Mahdi hunnit med två färdtjänstkörningar. Han visar upp sin färddata och skrattar.
– Du ser här, två körningar. En för 77 kronor och en för 108. Av det får jag 37 procent. Däremellan har jag suttit här och väntat. Nu har jag suttit här i snart en och en halv timme. Vissa dagar är bättre, andra är sämre. Det gäller att ha lite tur också, säger han.