
Dagens ETC
Inför valet satsar Sveriges största marknadsskolekoncern Academedia på annonser som ser ut som artiklar i flera av landets största tidningar. Miljoner läsare möts av budskapet att vinster i skolan inte är så farligt.
– Den vittnar dels om att de är stressade och dels om att de är rika, säger lobbyforskaren Anna Tyllström.

Sofie Axelsson
Text
Att skriva en annons i form av en artikel är inte förbjudet, så länge det framgår att det är just en annons. Men när Academedias annons-artikel publicerades med rubriken ”Bedöm skolan utifrån elevens utveckling” i SvD, för drygt en vecka sedan, nämndes inte någonstans att det var betald reklam.
Vill du fortsätta läsa?
Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det
loggar du in här
.
JUST NU: Prova en vecka utan kostnad
Gör som över 24 000 andra – registrera ett konto på etc.se. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.
POPULÄRT VAL: Läs hela vintern
Vill du läsa hela vintern till superpris? Prova 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.
Betala per år
Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Sofie Axelsson
Text
Detta kanske också intresserar dig

Säkerhetsexperten efter massmordet: ”Öppna skolan på väg bort”

Ali Esbati: ”Inte säkert att polisen känner igen ideologiska motiv”

De kom till Sverige för skydd – men Migrationsverket förminskar hotbilden

Det var min barndoms Sundsvall – sedan kom friskolorna

S: Regeringen har gjort en helomvändning om vapenlagarna
