Hoppa till innehållet

Inrikes

Skolkoncernens ­kamp mot vinststopp – köpta låtsasartiklar

Dagens ETC.

Inför valet satsar Sveriges största marknadsskolekoncern Academedia på annons­er som ser ut som artiklar i flera av landets största tidningar. Miljoner läsare möts av budskapet att vinster i skolan inte är så farligt.

– Den vittnar dels om att de är stressade och dels om att de är rika, säger lobbyforskaren Anna Tyllström.

Att skriva en annons i form av en artikel är inte förbjudet, så länge det framgår att det är just en annons. Men när Academedias annons-artikel publicerades med rubriken ”Bedöm skolan utifrån elevens utveckling” i SvD, för drygt en vecka sedan, nämndes inte någonstans att det var betald reklam. 

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

Prova en vecka

Från

Provläs alla låsta artiklar en hel vecka utan kostnad. Avsluta när du vill.

Betala per månad – halva priset

Från

Du får halva priset första månaden. Avsluta när du vill.

Betala per år

Från

Spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser