PR-kampanjen för griskött i Sverige och Danmark hade premiär den 1 juni i år.
Under namnen ”Gilla gris” i Sverige, och ”Glad før gris” i Danmark riktar man sig mot en målgrupp mellan 18 och 29 år – den grupp där konsumtionen av fläsk minskar allra mest.
Bakom kampanjen står branschorganisationen Svenskt kött som Anders Dalenius är projektledare för:
– Det vi märkt är att griskött inte är ett förstahandsval för den här målgruppen. Därför ser vi detta som ett smak- och inspirationsprojekt där vi vill nå unga via deras kanaler; influencers, Instagram och Facebook, säger han till Land och Lantbruk.
Vill öka kunskapen
Bland annat har tre svenska mat-influencers värvats för att sprida fläskköttets positiva sidor.
Anders Dalenius förnekar dock att syftet med kampanjen är att få svenska folket att äta mer fläskkött.
– Vi vill öka kunskapen, inte konsumptionen, säger han till SvD.
Det här tillbakavisas däremot av Chafea, som är den myndighet som beslutat om finansiering av projektet.
"Målet med kampanjen är att öka konsumtionen, vilket kommer att ha en positiv effekt på den Europeiska grisköttsindustrin”, skriver de på sin hemsida.
EU-finansierat
"Gilla gris"-kampanjen sträcker sig över en treårsperiod och budgeten ligger runt 27 miljoner för Sverige och Danmark tillsammans.
Länderna har själva finansierat 20 procent av kampanjen medan EU marknadsföringsbuffert står för resterande kostnader.