Samtalet.

2016-08-27 15:00
  • Karolina Skog berättar att regeringen arbetar för att få fram en nationell målstyrning för cyklingen. "Att öka cyklingen kan bidra till att uppfylla ett antal nationella mål. Miljömål, folkhälsomål och trafiksäkerhetsmål", säger hon. Bild: Emma Sundelin
    Karolina Skog berättar att regeringen arbetar för att få fram en nationell målstyrning för cyklingen. "Att öka cyklingen kan bidra till att uppfylla ett antal nationella mål. Miljömål, folkhälsomål och trafiksäkerhetsmål", säger hon.
  • I samband med att Karolina Skog tillträdde som miljöminister uppmärksammades hon för sina uttalanden om att det är säkrare att cykla utan hjälm än med, då bilisterna enligt henne visar mer hänsyn då.  "Man gör som man vill", kommenterar hon.  Bild: Emma Sundelin
    I samband med att Karolina Skog tillträdde som miljöminister uppmärksammades hon för sina uttalanden om att det är säkrare att cykla utan hjälm än med, då bilisterna enligt henne visar mer hänsyn då. "Man gör som man vill", kommenterar hon.
  • Bild: Emma Sundelin

”Ska vara lätt att göra rätt”

Hon gick från att vara skrivbordsaktivist till att sitta i politikens finrum. Mitt under turbulensen kring brunkolsfrågan och sviktande opinionssiffror tillträdde Karolina Skog (MP) som miljöminister. Nu hoppas hon på en nystart för partiet.

Karolina Skog hade precis gått av ett tåg i Norrköping när Miljöpartiets språkrör Gustav Fridolin ringde. Frågan kom mitt bland packningen på stationsområdet. Hennes svar var detsamma när hon snart därefter skulle ge ett officiellt besked: Ja, hon ville ha en ministerpost för Miljöpartiet i regeringen.


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0


– Det var otroligt stort och otroligt hedrande. När jag förstod att de frågade om posten som miljöminister blev jag helt överväldigad. Inom Miljöpartiet har den här posten speciell, säger Karolina Skog.

Redan innan regeringsombildningen i våras var Karolina Skog ett känt ansikte inom politiken i Malmö. Som kommunalråd med fokus på stadsbyggnad och service hade hon bland annat drivit igenom flera lokala beslut för att stärka cyklismen och fått smeknamnet Cykelministern. Pragmatikern är ett annat som fortfarande hänger kvar.

– Min ambition som miljöminister handlar väldigt mycket om att göra det lätt att göra rätt. Jag vet att det finns ett stort engagemang och en vilja att göra världen bättre, säger hon.

Karolina Skog tar emot i sitt arbetsrum i Miljödepartementets lokaler i centrala Stockholm. Hon beskriver det som omtumlande att kliva in mitt i en mandatperiod.

– Nu efter semestern när vi startar upp så är det mycket mer kontrollerbart. Nu hittar jag till mötena jag ska gå på! Det är ett jättebra steg som gör livet lättare.

Efter regeringsombildningen blev klimat – och miljöfrågorna uppdelade på två ministerposter istället för en.

– Det innebär att vi nu är två statsråd som jobbar med den väldigt stora klimatfrågan. Den är jättestor och viktig, så då har man gjort bedömningen att det behövs två statsråd. Det är lite olika fokus, men jag och Isabella jobbar väldigt nära, säger Karolina Skog.

Det finns en kritik om att MP har hamnat för lång från miljöfrågorna. Vad behöver ni göra för att återfå er position?

– Dels behöver vi berätta mer om de saker som faktiskt har åstadkommits, för det är mycket. Den andra delen handlar om att fokusera på frågor som ligger nära människor och att genomföra reformer som snabbt får genomslag i människors vardag. Fokus framöver kommer att handla mycket om transportsektorn för där finns det ganska mycket kvar att göra. Sedan tror jag ganska krasst att det är så att när man är ny i regeringen så tar det tid innan reformerna märks.

Karolina Skog menar att den uppmärksammade brunkolsaffären har blivit "en oproportionerlig symbolfråga" och säger att den inte gick att stoppa utan en majoritet i riksdagen.

– Vi måste hitta tillbaka till kärnan för vad som är avgörande i klimatarbetet. Kolfrågan är helt avgörande, men kolets framtid avgörs inte av vem som äger ett antal gruvor i Tyskland. Hur länge de är öppna beror på tysk klimatpolitik och tysk jobbpolitik.

– Det Sverige kan bidra med och som vi fokuserar på är hur väl utsläppshandeln fungerar. Vi har en tydlig prioritet från regeringens sida att få utsläppshandeln i hela EU att fungera bättre.

Regeringen har beslutat att köpa och annulera utsläppsrätter för 300 miljoner årligen mellan 2018 och 2040. Finns det inte en risk att kommande regeringar struntar i det?

– Vi har redan nu uppvaktat andra länder för att fråga om de vill gå med i vårt initiativ. Och vi kommer också öppna upp för företag att vara med och köpa, så det blir ett initiativ som involverar många. Genom att skapa en allians kring detta så kommer det vara väldigt svårt för kommande regeringar att backa ur.

Den blocköverskridande Miljömålsberedningen kom nyligen med sitt slutbetänkande, där det bland annat framgår att utsläppen av fossila bränslen från inrikestransporter ska minska med 70 procent till 2030, jämfört med 2010. Karolina Skog är positiv till att målet är brett förankrat.

– Det har varit problemet med tidigare miljömålsarbete att partierna i efterhand inte har stått upp för vad de har lovat. Det är ohederligt att göra så, där kommer det att behövas en tydlig press, säger hon.

Kommer man kunna nå nollvisionen år 2045?

– Det tror jag absolut. Det man har sett historiskt är att de mål inom klimatområdet som har satts har hittills kunnat nås mycket snabbare än beräknat. Landets förmåga att göra en omställning har konsekvent underskattats. Men med detta sagt så behövs det väldigt tydliga styrmedel för att nå målet.

Ett klimatpolitiskt råd ska tillsättas och ett arbete pågår för att ta fram konkreta åtgärder. Tidigare samma morgon presenterade Karolina Skog ett av dessa i media – en ny miljömärkning ska göra att konsumenterna kan se vad de fyller tanken med redan på bensinstationen. Själv kör hon med fordonsgas.

– Jag har behov av att köra i väldigt gles bebyggelse så jag kan inte alltid ladda. Då är gas ett bra alternativ.

När det dagen därpå är dags för partikollegan, tillika språkröret och klimatministern, Isabella Lövins sommartal i Avesta är uttalandet om att regeringen ska tillsätta ytterligare 1,6 miljarder till Klimatklivet en av de stora nyheterna. Utöver att kommuner och andra aktörer kan söka mer pengar för miljöinvesteringar, handlar mycket av talet om en levande landsbygd. Enligt Karolina Skog är potentialen för omställning däremot störst i städer och tätorter i nuläget.

– Samtidigt måste vi få en övergång till förnybara bränslen över hela landet. Förr eller senare kommer beroendet av fossila bränslen på landsbygden att kunna slå väldigt hårt mot landsbygden. Vi måste se till att det rullar och inte skjuta det framför oss.

Läs vidare på nästa sida: Behövs en permanent lösning 

PRENUMERERA PÅ ETC HELG

Den här artikeln kommer från veckans ETC Helg.
Vill du prenumerera för under 16 kronor numret?
Här kan du teckna en prenumeration.

Läs vidare på nästa sida: Behövs en permanent lösning

DIGITAL PRENUMERATION

TVÅ VECKOR GRATIS!

Läs alla artiklar från Dagens ETC utan kostnad första två veckorna. Därefter är priset 199 kronor/månad. Ingen bindningstid. Du får dessutom Dagens ETC direkt till din mejl, alla dagar i veckan. Beställ för att läsa direkt.

Genom att klicka på ”Prenumerera” godkänner du prenumerationsvillkoren och samtycker till att ETC-företagen hanterar dina personuppgifter

Karolina Skog

Ålder: 40.

Bor: Stockholm.

Familj: Man och ett barn.

Utbildning: Magisterexamen i humanekologi vid Lunds universitet.

Intressen: Politik och trädgård.

Förebilder: Karin Svensson Smith.

Senast sedda film: Hitta Doris.

Senast läsa bok: Jag är Zlatan.