– Elvägar har potential att kunna bli en viktig del av ett klimatsmart transportnät och därför bör vi fortsätta satsa på elvägar. Det handlar fortfarande om en väldigt ny teknik och därför måste vi testa inte bara tekniken, utan också hur ekonomin och driften av ett elvägssystem kan se ut.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Fi: Järnvägen först
Fi anser att staten behöver satsa på framtida miljövänliga alternativ men ser i första hand en förstärkt järnvägsinfrastruktur för godstransporter på tåg.
– Vi ser dock positivt på flera aspekter av elvägar och följer utvecklingen och tester framåt.
MP: Hellre järnvägar
Miljöpartiet driver på för att mer gods ska gå på räls eller med sjöfart – bort från lastbilar på våra vägar.
– Vi stödjer fortsatt forskning kring elvägar men ser inte att tekniken är mogen för en storskalig utbyggnad.
SD: Ja, för alla fordon
– Det är högst intressant med elvägar. För att få en fossilfri fordonsflotta bör man kunna ladda under färd. Frågan är bara vilken teknik som lämpar sig bäst för nordiskt klimat.
– Smart hade varit om det fungerade att använda elvägar till alla fordon, för att optimera användandet.
KD: Ja!
Kristdemokraterna ser en stor potential i elektricitet som drivmedel för framför allt bilar och lastbilar.
– Tekniken är på stark frammarsch och det finns alla möjligheter att ligga i framkant. Sverige bör ta fram en heltäckande strategi som med utgångspunkt från erfarenheter som olika pilotanläggningar ger kan stödja en utbyggnad för elektrifiering på ett teknikneutralt sätt.
V: Ja, bland annat
Vänsterpartiet verkar för att framtidens transporter ska gå på el.
– Detta bör ske främst genom batteribilar, laddhybrider, vätgasdrivna bränsle-
celler och elektrifiering av själva vägnätet.
C: Inte för personbilar
Centerpartiet vill se en nationell plan för elektrifiering av transportsektorn, som inkluderar satsningar på alternativa drivmedelsstationer i hela landet, förenklade byggregler för laddstolpar vid nya parkeringar och bostadshus, satsningar på forskning och demonstration av elvägar och elektrifiering av godstrafik och busstrafik.
L: Kanske, för tunga fordon
– Elektrifierade vägar, så kallade elvägar, kan vara ett sätt att minska energianvändningen och utsläppen av koldioxid från tunga fordon. På så sätt kan elvägar bli en viktig del för att nå målet om en fossilfri fordonsflotta till år 2030.
M: Ja, för lastbilar
Moderaterna tror att en ökad elektrifiering utgör en av många åtgärder som kommer bidra till ett mer hållbart transportsystem.
– Lastbilstransporter på vägar som är matarsträckor skulle passa särskilt väl för en ökad elektrifiering. Vi vill ge Trafikverket i uppdrag att inkludera en utbyggnad av elvägar i den kommande nationella planen.