SJ satsar 3,5 miljarder kronor på att rusta upp sina SJ2000-tåg. 2016 ska det första av 36 tåg rulla ut i landet.
Både inredningen och det tekniska i vagnarna ska renoveras. Enligt SJ kommer resenärerna att uppleva det som helt nya tåg.
– Det här stärker vår framtida konkurrenskraft, säger SJ:s vd Crister Fritzson.
De 3,5 miljarder som investeras är enligt SJ:s Claes Broström företagets största inköp någonsin. Tågen ska helrenoveras och bara karossen blir kvar från dagens tåg. Det ska göra dem driftsäkrare och med ny teknik även mer miljövänliga. Tågens energiförbrukning kommer att minska med cirka tio procent, säger Crister Fritzson till Dagens ETC.
– Det här ska spara energi motsvarande tusentals hushåll, säger Ulrich Speisshofer, vd på ABB som ska genomföra den största delen av upprustningen, värd 1,4 miljarder kronor.
Att SJ väljer att renovera tågen istället för att köpa helt nya är på grund av att SJ2000 är bäst anpassat för svensk infrastruktur och tågindustri, säger Crister Fritszon. Men det är inte helt irrelevant för SJ att nya tåg skulle ha kostat ungefär dubbelt så mycket.
– Det här är verkligen ett beslut som har varit enkelt för oss att ta, säger han.
2018 ska samtliga vagnar vara renoverade.
SJ verkar vara på charmoffensiv för att hålla de förseningströtta resenärerna på gott humör. Så sent som i november infördes gratis internet ombord.