Kollektivtrafiken.

2015-09-07 16:34
SJ vill hjälpa flyktingar genom att skippa ID-krav på biljetter. Bild: Bertil Ericson / TT
SJ vill hjälpa flyktingar genom att skippa ID-krav på biljetter.

SJ slopar id-kravet ombord för att hjälpa flyktingar

SJ har varit en bromskloss för flyktingar utan giltiga id-handlingar. Men nu slopar bolaget kravet på id-handlingar för människor på flykt. ”Vi vill visa vår humanitära sida”, säger kommunikationsdirektören Monica Berglund.

Det var i fredags som SJ beslutade att ta bort kravet på att resenärerna måste kunna visa giltiga id-handlingar för att biljetten ska gälla. Bakgrunden är att antalet människor på flykt ökat över hela landet under sommaren, människor som i många fall saknar id-handlingar. Nu undantar SJ människor på flykt från kravet på att visa giltig legitimation. Det skriver kommunikationsdirektören Monica Berglund i ett meddelande som gick ut till personalen i fredags. När Dagens ETC når henne bekräftar hon uppgifterna.

– Vi har ju märkt en ökad tillströmning av flyktingar från Europa som kommer hit och vill åka tåg, framförallt i Malmö. Sista veckan har vi följt utvecklingen med allt det som hänt i Syrien. Normalt måste man kunna identifiera sig mot det namn som står på biljetten, har man inte id-handlingar som styrker vem man är så är biljetten dyrare. Vi kände att vi ville ta bort det kravet för att istället ge dem som är på flykt möjlighet att köpa de billigare biljetterna, säger Monica Berglund.

SJ utökar samtidigt möjligheten för flyktingar att ta med sig mer bagage än vad som normalt är tillåtet och tar bort tilläggsavgiften som annars tillkommer när biljetter köps ombord på tågen.

Har inte gått ut externt

Personalen informerades om beslutet i fredags, men SJ har inte gått ut med någon extern information. Anledningen är enligt Monica Berglund att det ändå inte är en väg att nå målgruppen.

– Den målgrupp som vi vill nå är ju inte här i Sverige, så det finns ingen mening med att gå ut med extern kommunikation på svenska. Det viktiga är att vi informerar i det personliga mötet, ombord eller i våra resebutiker, säger hon.

Ni tänkte inte att det kunde vara bra godwill?

– Det är roligt att du ser det som goodwill. Vi vill visa vår humanitära sida och fortsätter att arbeta för att se vad vi kan hjälpa till med i den ökningen av flyktingar som vi ser och som vill åka tåg.

Efter att beslutet offentliggjordes internt i fredags har många medarbetare hyllat sin arbetsgivare på SJ:s intranät. En person skriver ”Mänskligt! BRA! Härligt!” och en annan ”Tack! Känns otroligt bra att arbeta i ett företag som bidrar i ett ansträngt läge där människor far illa.”

– När vi berättade i fredags var det många som kände sig stolta, det är jättekul. Det finns ett stort hjärta i företaget som vill hjälpa till. Många gör enskilda insatser och det är kul att vi som företag kan göra någonting också, säger Monica Berglund.

DIGITAL PRENUMERATION

TVÅ VECKOR GRATIS!

Läs alla artiklar från Dagens ETC utan kostnad första två veckorna. Därefter är priset 199 kronor/månad. Ingen bindningstid. Du får dessutom Dagens ETC direkt till din mejl, alla dagar i veckan. Beställ för att läsa direkt.

Genom att klicka på ”Prenumerera” godkänner du prenumerationsvillkoren och samtycker till att ETC-företagen hanterar dina personuppgifter