På tisdagen kom beskedet att SJ lägger ner sina nattåg på sträckorna från Göteborg till Jämtland och Norrbotten. Detta sedan norskägda bolaget Vy tåg AB vunnit upphandlingen om nattågen på sträckan Stockholm-Narvik, vilket medförde att SJ inte längre ansåg det möjligt att driva vidare trafiken på grund av uppdelningen.
Nyheten väckte stor kritik från många tågresenärer. Vänsterpartiets ledare Jonas Sjöstedt kallade det ”obeskrivligt uselt” och på kampanjsajten Skiftet har över 25 000 personer skrivit under för att rädda nattågen i ett öppet brev till Trafikverket, SJ och infrastrukturminister Tomas Eneroth.
Men nu har SJ ändrat sig. Åtminstone delvis. Vid lunchtid på onsdagen meddelade SJ att man planerar att fortsätta med nattågstrafiken mellan Göteborg och Jämtland.
– Vi ser att intresset är stort, särskilt under sportloven, att vi nu planerar att fortsätta med trafiken ändå, säger Jan Kyrk, affärsområdeschef på SJ, till SVT Jämtland.
Till en början gäller SJ:s planer högsäsong, troligen inte sju dagar i veckan.
Ett par andra aktörer har också visat intresse för att köra nattåg på sträckorna, däribland Snälltåget som nu utreder förutsättningarna för nattåg mellan Västsverige och Jämtland under vinter- och sommarsäsongen 2021.
– Västsverige är en stor och intressant marknad, nu får våra undersökningar visa om det finns tillräckligt med underlag att köra trafik från Skåne via Göteborg till Jämtland och omvänt, säger Marco Andersson, marknadschef för Snälltåget, i ett pressmeddelande.
Snälltåget kör i dagsläget nattåg från Malmö till Jämtlandsfjällen, via Stockholm, under vintersportperioden från jul till påsk.
– Det finns plats för fler, särskilt under högtrafik, säger Jan Kyrk till SVT.