Produktionsbyråns ägare Jimmy Nilsson och Gabriel Alenius tror att sex timmars arbetsdag kan göra arbetsplatsen mer attraktiv för personal med rätt kompetens, men även mer effektiv och lönsam. Byrån, som ägnar sig åt grafisk produktion, har 12 anställda.
– Det är inget politiskt ställningstagande för oss, utan handlar om att optimera arbetsprocessen. Vi jobbar inom en kreativ bransch. Det är svårt att vara kreativ åtta timmar om dagen, säger Jimmy Nilsson.
Vill locka kompetens
Idén med sextimmarsdag togs fram av de två ägarna efter att de funderat över hur de skulle utveckla företaget. De räknade på om sextimmarsdag kan genomföras med lika hög produktionsnivå och omsättning.
– Vi upptäckte att det finns många flaskhalsar av spilltid, då personalen ägnar sig åt privata ärenden under arbetstid. Om vi skär bort allt sådant förlorar vi inte så mycket tid på att jobba sex timmar, säger Jimmy Nilsson.
En sådan spilltid som försvinner är de dagliga fikapauserna. Men umgänget mellan kollegor räknar man med att hinna med under den timslånga lunchrasten. Behovet av fikapauser förväntas inte heller bli lika stort då arbetstiden före och efter lunchen enbart blir tre timmar lång.
Gabriel Alenius menar att en produktionsbyrå som inte ligger i Stockholm måste finna andra vägar för att locka personal med rätt kompetens.
– Våra anställda som fick beskedet när de kom tillbaka från semestern är positivt inställda. De ser att de får mer fritid att tillbringa med familj, vänner och åt fritidsaktiviteter. Samtidigt kan de fokusera mer på jobbet under arbetsdagen, säger han.