Läs också: SD:s valkampanj – ännu en attack mot tiggarna och SD:s nya hetskampanj mot tiggare väcker ilska
Under torsdagseftermiddagen höll Sverigedemokraterna en extrainsatt presskonferens, där partitopparna Jimmie Åkesson, Mattias Karlsson, Paula Bieler och Richard Jomshof deltog. Ledningen lät meddela att man kommer att arbeta hårt för att få till en folkomröstning om invandringen, men också inleda en avskräckningskampanj i medier för att motverka att flyktingar kommer till Sverige.
– Vi kan inte passivt se på när Sverige skickar signaler att folk är välkomna hit och att det finns en bättre framtid här. Det är inte bättre. Det är tältläger, kallt, kyligt och ett snöigt Sverige med bristande resurser, säger Paula Bieler som är SD:s talesperson i jämställdhets-, integrations- och familjefrågor.
”Största satsningen i partiets historia”
Enligt partisekreteraren Richard Jomshof är satsningen den största i partiets historia.
– Vi kommer att ta pengar från valkassan och satsa på den här kampanjen, det rör sig om miljonbelopp. Samtliga distrikt och kommunföreningar kommer att uppmanas att delta, och partiledningen kommer att åka runt och sprida kampanjens budskap. Det kommer att delas ut miljontals flygblad.
– Vi kommer också att annonsera i såväl svenska som utländska tidningar, och köpa tv-tid i Sverige och utomlands. Människor ska veta vad som väntar när de kommer hit, säger han.
Sverigedemokraterna har tidigare orsakat stora kontroverser med sina reklamkampanjer, på bland annat bussar och vid Östermalmstorgs tunnelbanestation i Stockholm.