Hoppa till innehållet

Så hetsas du till köp – stress och manipulation

Dagens ETC

|

Klockan tickar, det finns bara få plagg kvar, köp lite till och du får gratis frakt. Och innan du betalar – du har väl sett att den här koftan matchar blusen i din varukorg?

Knepen för att hetsa till köp är många och företagen drar sig inte för att använda dem.

Köptriggers hetsar oss till snabba köp och skräddarsys av AI utifrån våra svagheter.

Köptriggers hetsar oss till snabba köp och skräddarsys av AI utifrån våra svagheter.

Bild: Anders Humlebo/TT

Naturskyddsföreningen har undersökt hur mycket stora modeföretag använder sig av så kallade köptriggers och identifierat elva olika triggers. Vissa av de undersökta sajterna som Nelly, Boozt, Zalando och Shein använder nästan alla, medan andra, som H&M, bara använde några få.

– En gemensam nämnare är att de är väldigt stressande för kunden. Det kan vara en klocka som tickar ner, det kan vara någon som säger att det bara finns några få saker kvar i kassan eller i lager, säger Beatrice Rindevall ordförande för Naturskyddsföreningen

Vill du fortsätta?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Gör som över 29 000 andra – registrera ett konto på etc.se. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.

POPULÄRT VAL: Läs hela hösten

Från
99 kr för 3 mån
Beställ här

Vill du läsa hela hösten till superpris? Prova 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.


Betala per år

Från

Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser