Veckans mediemiss.

2020-02-29 15:30
Puffetikett
Nyhetsmagasinet ETC

Riksrevisionens räknemiss: Tokfel om elbilar

Andelen elbilar ökar så mycket att Riksrevisionen ser en ”risk att drivmedel som skattebas urholkas”.

Men myndigheten missar att uppgiften för en elbil är att minska utsläppen, inte att öka skatteintäkten från förstörande energi, skriver Johan Ehrenberg.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Nyhetsmagasinet ETC!
Om du redan är det loggar du in här.

Betala per vecka

Från

11 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Nyhetsmagasinet ETC förnyas varje vecka. Avsluta när du vill.

Betala per månad

Från

39 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Nyhetsmagasinet ETC förnyas varje månad. Avsluta när du vill.

Vi lever i en värld av desinformation. Oftast uppstår den när någon plockar en bit ur en rapport, en forskning eller ett experiment och drar stora slutsatser från det som helt enkelt inte stämmer. Men lika ofta handlar det om att många inte läser det rapporten säger.

Det hände förra veckan när Riksrevisionen granskade statligt stöd till elbilar. Media rapporterade om att stödet var ett gigantiskt slöseri, att det kostade 13 miljarder per år och att det var meningslöst.

Enligt Riksrevisionen kostade det nämligen 160 000 kr per bil i stöd. Men eftersom stödet är 60 000 kr per bil borde kanske något media ha reagerat. Hur blir 60 000 kr 160 000 kr plötsligt. Vad är det Riksrevisionen egentligen beräknat.

När man läser hela rapporten, inte bara sammanfattningen, så ser man att siffran handlar om något helt annat än elbilens kostnader för staten.

Det handlar om skatt.


Prenumerera på Dagens ETC:s nyhetsbrev

 

Riksrevisionen konstaterar att om folk kör elbil och därmed köper mindre diesel och bensin så kommer statens inkomster från den skatten att minska.

”Det finns en långsiktig statsfinansiell risk att drivmedel som skattebas urholkas vid en kraftfull övergång till el som drivmedel. En bensindriven personbil betalar idag i snitt 0,5 kronor per kilometer i drivmedelsskatt och 1 200–5 000 kronor i fordonsskatt per år och en elbil betalar idag i snitt 0,06 kronor per kilometer och 360 kronor per år i fordonsskatt.”

Det Riksrevisionen berättar är alltså att elbilar innebär mindre köp av det bränsle som förstör jorden och man föreslår därför istället koldioxidskatt som ett ”effektivare” sätt att minska utsläpp.

Fast nu var det ju fossil diesel och bensin vi skulle få bort.

Riksrevisionen missar att uppgiften för en elbil är att minska utsläppen, inte att öka skatteintäkten från förstörande energi.

Hela rapporten handlar om något helt annat än elbilars stöd. Det handlar om att Riksrevisionen inte gillar lägre skatteintäkt.

Men det är ju ett helt annat politiskt problem.

Det här är lika dumt som att vara emot att folk äter mindre dålig mat, att fetma och hälsorisker minskar,  eftersom skatteintäkterna från förstörande mat då skulle minska.

Elbilar minskar våra CO2 utsläpp, de gör stadstrafiken renare och det gör det billigare för bilisterna genom att el är mycket billigare än bensin.

Hur kan detta ens vara ett problem?

PRENUMERERA PÅ ETC HELG

Den här artikeln kommer från veckans ETC Helg.
Vill du prenumerera för under 16 kronor numret?
Här kan du teckna en prenumeration.