Anhöriga rapporterade mycket tidigt efter övertagandet om brister i bemanning och andra problem. Även kommunen har hittat ett antal brister varav de flesta sägs ha åtgärdats i juni i år. Varför kunde ni inte uppfylla det som kommunen kallar för "mervärden" redan i början, om de stod i avtalet?
– Bemanningen har hela tiden legat över eller i linje med avtalet. Avtalet bygger på förutsättningarna i upphandlingen. Vi delar inte kommunens åsikt i frågan om mervärden och kommer att svara på kommunens skrivelse om det under veckan.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
Hur ser ni på att få betala tillbaka ungefär en halv miljon?
– Vi anser inte att vi ska betala en halv miljon.
Hur kommer ni att jobba framöver för att förbättra situationen?
– Vi arbetar ständigt med att utveckla och förbättra våra verksamheter. Arbetet sker i dialog med de boende, närstående, kommunen och våra medarbetare.
Även om de flesta av punkterna som kommunen har tagit upp är åtgärdade så tycker ett antal anhöriga fortsatt att grundbemanningen är det stora problemet, och att den är för låg. Hur ser du på det?
– Vi bemannar verksamheten efter behov. Vår grundbemanning följer krav och avtal med Uppsala kommun. Vi levererar det kommunen har upphandlat.
Aktiviteterna är fortfarande för få tycker flera anhöriga, även om kriteriet "en aktiv och meningsfull tillvaro" ska ha åtgärdats. Gör ni tillräckligt där?
– Vi har erbjudit aktiviteter och egen tid sedan avtalsstart och i enlighet med avtalet.
Är det er bild att de boende på Ferlin har det bra i dag?
– Ja, de boende på Ferlin får en god omvårdnad.