Inrikes.

2019-05-14 15:25
Bild: Gustav Gelin
Puffetikett
Dagens ETC

Raseri mot SD:s nya reklam: ”Historieförfalskning i Goebbels anda”

SD anklagar Socialdemokraterna för att ha hjälpt Nazityskland – och illustrerar sin kampanj med landets flagga från den tidiga Hitler-perioden.

SL försvarar beslutet att tillåta reklamen. Men justitieminister Morgan Johansson (S) kritiserar den hårt.

Sverigedemokraterna följer sitt recept från 2015 och använder Stockholms tunnelbana för väcka uppmärksamhet med ett provocerande budskap.

Den här gången har SD tagit det tyska nazistpartiets symbol från 30-talet i en kampanj inför EU-valet. Samtidigt anklagas Socialdemokraterna för att ha hjälp tyskarna att ta över Europa.

Justitieminister Morgan Johansson har reagerat starkt på SD-kampanjen. I ett inlägg på Twitter skriver ministern att det är ren historieförfalskning från partiets sida.

"SD bedriver nu ren historieförfalskning i Goebbels anda. När Hitler gjorde sig till diktator i Tyskland 1933 så var det ett parti som röstade emot: Socialdemokraterna. Tusentals socialdemokrater och fackföreningsmän drevs i exil eller dödades i nazisternas koncentrationsläger" skriver Johansson.

 

Morgan Johansson skriver också att kampanjen tyder på oro inom SD över att det inte går så bra. Han påpekar även att SD grundades av en SS-veteran som arbetat för nazisterna under kriget.

 

Hänvisar till yttrandefriheten

Dagens ETC har varit i kontakt med bolaget Clear Channel som hyr ut reklamplatsen. De har själva inte gjort någon bedömning av reklamen, politiska budksap har en mycket större frihet än rent kommersiella, menar man. Det är SL som tillsammans med polisen gör bedömningen om reklamen kan godkännas. Det går att stoppa reklam om den "bedöms äventyra säkerheten för resenärer eller personal i SL-trafiken".

På SL:s hemsida skriver man att det är justitiekanslern (JK) som prövar ifall reklamen följer gällande lagstiftning med en hänvisning till tryck- och yttrandefrihetslagstiftningen.

I ett mejl till Dagens ETC skriver SL:s presstjänst att alla politiska partier har rätt att framföra sina budskap och därmed köpa reklamytor.

"Budskapen får inte strida mot svensk lag, men detta prövas av JK i efterhand. Det vill säga – vi har ett beslut som vi följer, ett krav att behandla lika och ett förbud mot att censurera" skriver SL.


Prenumerera på Dagens ETC:s nyhetsbrev

 

 

DIGITAL PRENUMERATION

TVÅ VECKOR GRATIS!

Läs alla artiklar från Dagens ETC utan kostnad första två veckorna. Därefter är priset 199 kronor/månad. Ingen bindningstid. Du får dessutom Dagens ETC direkt till din mejl, alla dagar i veckan. Beställ för att läsa direkt.

Genom att klicka på ”Prenumerera” godkänner du prenumerationsvillkoren och samtycker till att ETC-företagen hanterar dina personuppgifter

(0) hemliga
0%
Totalt 0 röster