Idéerna om en linbana skrotades, som ETC Göteborg har skrivit om förut, eftersom den visade sig vara alldeles för dyr. Trafikkontoret har nu i en teknisk förstudie tagit fram tre olika nya alternativ. Två av förslagen innebär en bro över älven och det tredje en tunnel under. Fokus ligger på kollektivtrafik och spårväg.
För att avlasta de centrala delarna av Göteborg planeras bland annat för en ny ”snabbspårväg” från Brunnsbo till Linnéplatsen via Lindholmen och Stigbergstorget. Konceptet kallas stadsbana.
– Vi skapar en ny innerstadsring med nya resmönster och knutpunkter för att avlasta innerstaden. Vi knyter också ihop Hisingen och fastlandet på ett bra sätt. Målet är en snabbgående och mer robust kollektivtrafik som ger mindre störningar och bra och snabba transporter, säger Martin Stenfeldt, programledare för Brunnsbo–Linné via Lindholmen på trafikkontoret, till Vårt Göteborg.
Båda broalternativen kräver att Stena och kryssningsfartygen lämnar nuvarande platser. Något som trafikkontoret tror kan bli fallet ändå, på grund av stadsutvecklingen i området. Broar har däremot fördelen mot eventuell tunnel då de tillåter gång- och cykelbana samt bussförbindelse.
Men det är fortfarande en lång bit kvar innan planerna eventuellt kan sätta igång.
– Som tidsplanen ser ut nu kommer vi att komplettera den tekniska förstudien under våren och ha dialog med så många som möjligt berörda. Efter sommaren kommer vi att skicka den kompletterande förstudien på remiss till berörda instanser för att sedan ta de synpunkterna i beaktan, säger Martin Stenfeldt.
Politiska beslut tros därefter kunna fattas under våren 2021.