Inrikes.

2018-01-19 10:06
Bild: Daniel Krigh och Gorm Kallestad/NTB scanpix/TT

Ny folkrörelse mot flygnormen

Miljardbidrag från skattebetalarna ligger bakom den kraftiga ökningen av utsläppen från svenskarna utrikesflyg. Det har Dagens ETC avslöjat i en rad artiklar.

Men en rörelse växer samtidigt fram mot flygnormen. Operasångerskan Malena Ernman, armbryterskan Heidi Andersson och före detta skidskyttestjärnan Björn Ferry är några kända profiler som slutat flyga.

Svenskarnas utrikesresande har dubblerats sedan början på 1990-talet. Som granskningen av flyget har visat rasar priserna på långa flygresor och en orsak är stora subventioner från skattebetalarna. Forskare varnar för att om detta fortsätter så kommer den mängd utsläpp flygen står för att vara högre än hela Sveriges övriga utsläpp omkring år 2040 – något som går stick i stäv med klimatavtalet som slöts i Paris år 2015.


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8


Men nu syns tecknen på en motrörelse som tar larmen på allvar – och i jakten på en lösning utgår flygmotståndarna från sig själva.

En av dessa är Ola Ilstedt. Det har gått drygt tio år sedan han lade flygandet på hyllan. Det liv han levde innan dess innebar mycket resor – i jobbet, men framför allt i privatlivet.

– Jag kom överens med mig själv om att jag fick flyga vart femte år, så jag var i New York för fem år sedan och besökte vänner. Nu skulle jag enligt den regeln alltså kunna göra det igen, men tanken på att flyga nu känns nästan motbjudande. Jag har helt vant mig av med den livsstilen, säger han.

Tankarna på att sluta flyga tog form ungefär vid samma tidpunkt som hans brorson föddes. 

– Nu känns det så bra att jag fattade det beslutet. När min brorson är vuxen och frågar mig: Vad gjorde du när du förstod hur illa det var med klimatet – då kan jag säga att jag gjorde mycket.

Allt fler medlemmar

I december 2007 startade Ola Ilstedt Facebook-gruppen ”Jag flyger inte – för klimatets skull”. Till en början hade gruppen ett tio–tjugotal medlemmar. Nu är den uppe i över 1 140, varav över hälften har tillkommit bara de senaste månaderna.

Ola Ilstedt berättar att han är restriktiv med vilka han släpper in. Att vara medlem i innebär att man lovar att faktiskt skära ner rejält på sitt flygande – och helst sluta flyga helt.

Inne i gruppen utbyter medlemmarna restips samt diskuterar aktuella frågor eller nyheter inom ämnet. Om det är lätt att vänja sig av med tanken på att flyga, kan det vara desto svårare rent logistiskt att ta sig runt med andra transportmedel.

– Att ta sig runt med tåg i Europa har nästan blivit svårare på senare tid. Nattågen har skurits ner, och det finns inget sammanhängande biljettsystem. Folk säger att det är dyrt också, men det är det inte. Tågen kostar ungefär lika mycket nu som för 20 år sedan. Det är bara flygen som har blivit billigare.

Flera kändisar

Under de senaste två åren har han märkt av att intresset för och medvetenheten kring de utsläpp som orsakas av flygresor har vuxit.

– Det har förändrats jättemycket. För tio år sedan förstod inte många när jag berättade att jag slutat flyga av klimatskäl. Man pratade aldrig om flygets effekter på miljön.

Ett tydligt tecken på det växande engagemanget i frågan är att allt fler kända personer, såsom operasångaren Malena Ernman och skidskytten Björn Ferry, nu öppet deklarerat att de slutat flyga.

Men även om medvetenheten har ökat är det fortfarande långt ifrån en självklarhet för de allra flesta att ge upp flyget. Vissa är oroliga över att det globala engagemanget kommer att få sig en törn. ”Men kommer vi inte bli mer isolerade från omvärlden?” är en fråga som ibland dyker upp i diskussioner, enligt Ola Ilstedt.

– Då brukar jag svara att vi absolut ska fortsätta vara öppna för omvärlden. Det bästa är ju att agera globalt, men leva lokalt. Och med dagens teknik går det ju enklare än någonsin att samarbeta över gränserna, säger han.

– För ärligt talat, hur många åker till Thailand för att hjälpa andra människor? Man flyger dit för att semestra. Och visst kan det vara jättehärligt, men konsekvensen blir att våra barn och barnbarn råkar illa ut i framtiden. Och de som drabbas värst är de som redan idag har det svårt. Flygresorna är helt enkelt inte något vi kan fortsätta med.

DIGITAL PRENUMERATION

TVÅ VECKOR GRATIS!

Läs alla artiklar från Dagens ETC utan kostnad första två veckorna. Därefter är priset 199 kronor/månad. Ingen bindningstid. Du får dessutom Dagens ETC direkt till din mejl, alla dagar i veckan. Beställ för att läsa direkt.

Genom att klicka på ”Prenumerera” godkänner du prenumerationsvillkoren och samtycker till att ETC-företagen hanterar dina personuppgifter

Utrikesresandet har dubblerats

2016 släpptes Naturvårdsverkets rapport ”Klimatpåverkan från svenska befolkningens internationella flygresor”. Den visar att svenska befolkningens utrikesresande dubblerats sedan början på 1990-talet, och att vi i dag flyger utomlands i snitt en gång om året.

Hur mycket klimatavtryck lämnar du efter dig? Testa och se vad du kan dra ner på:

www.klimatkontot.se

Miljardbidrag till förlusttyngda flygplatser

De regionala flygplatserna blöder men hålls vid liv av skattepengar från kringliggande kommuner. Subventionerna har fördubblats sedan 2012 och uppgår till sammanlagt 2,2 miljarder på fem år, visar Dagens ETC:s granskning. Bidragen håller nere priserna och driver upp flygandet.

Rabatten för flyget – 6 miljarder om året

Om flyget hade beskattats på samma nivå som vägtrafiken hade staten dragit in sex miljarder kronor per år. Skatte-
rabatten är idag 167 kronor per flygresa. Regeringens föreslagna flygskatt täcker inte ens en tredjedel av skattebortfallet.

Relaterade artiklar