I dag är det de båda färjorna Älveli och Älvfrida som kör Göteborgarna över älven i skytteltrafik vid sidan av båtarna som trafikerar mellan Lilla Bommen och Klippan. Men fler och fler reser den korta rutten från södra till norra älvstanden och det behövs en färja till. Så lagom till jul och tidtabellsskiftet nästa år är tanken att skyttlarna ska få sällskap av ytterligare en färja, en hybrid som kan drivas på el och diesel eller biodiesel. Den kommer att vara lika stor som de andra två och ska leda till fler turer, så att det blir tre färjor under högtrafik.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
– Den här färjan ska fungera som förstärkning i första läget. Det är fler som åker vissa tider på dygnet, då ser man till att sätta in den då och när det är lite mindre så kan man ladda, säger Lars Holmin, (M), styrelseordförande Västtrafik.
Laddning har satt stopp
När ETC Göteborg pratade med Västra Götalandsregionens regionutvecklare Leif Magnusson under sensommaren sa han att det som saknades, för att älvtrafiken skulle kunna drivas på el, är främst laddmöjligheter. En infrastruktur i land ska byggas. Den nya färjan ska kunna laddas för upp till fyra timmars trafik, därefter behöver den antingen laddas i land eller laddas medan den drivs med någon form av diesel.
– Det är en del i ett hållbart resande. I grunden är det miljövänligt att åka kollektivt, eftersom vi är fler som delar på de utsläpp som finns. Om vi dessutom kan ställa om så att det blir ännu mindre miljöpåverkan så blir det dubbel vinst, säger Lars Holmin.
Ska kosta 75 miljoner
Färjan var en del av den upphandling som gjordes när Älveli och Älvfrida köptes in från ett finskt företag. Hybridfärjan kommer att kosta cirka 75 miljoner kronor, med omkostnader inräknade, berättar Lars Holmin. Om satsningen blir framgångsrik är nästa steg att sätta in batteri i de andra två skyttelfärjorna.
– Om man går över till något nytt så vill man först och främst veta att det fungerar. Att vi köper båt nummer tre är steg ett och kör den på hybriddrift. Faller det väl ut, vilket är min absoluta förhoppning, så kan vi ta följdinvesteringarna och göra klart båt ett och två, säger Lars Holmin.
Han uppskattar att de måste köra färjan mellan ett halvår och ett år för att kunna utvärdera hur den fungerar i skarpt läge.