Redan i höst kan byggandet av höghastighetsspåret mellan Lund och Hässleholm komma igång.
Men Lennart Andersson, regionchef för Trafikverket region syd, vågar inte sia om hur bestående de spårsatsningar man gör i dag blir.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
– Det pågår en häftig teknikutveckling i samhället, vilket gör det svårt att förutsäga hur något kommer att se ut i framtiden. Det enda jag kan säga är att vi lär ha kvar den spårbundna trafiken långt, långt framöver, säger han.
Spårtrafiken är aktuell även på andra sätt, där ett exempel är att kontinentalbanan från Malmö mot Trelleborg åter ska öppnas för persontrafik. I Malmö stad ska man därför återigen börja bygga nya stationer. Och kring stationerna planeras då också både bostäder, butiker och annat.
Men även om tågtrafiken även bildligt talat går som på räls i dag, så har det inte alltid varit så. Tågen har tvärtom gått genom en popularitetskris.
– Under 1970-talet och fram emot 1990-talet så var en avveckling som pågick, där SJ lade ner trafik och minskade antalet avgångar. Det var bilismen som exploderade då och de som åkte tåg gjorde det för att de var fattiga och inte hade råd med en egen bil. I dag är det helt annorlunda, där det har blivit en stor förändring i synsättet så att tåg i dag ses som ett bekvämt sätt att resa långa sträckor, där du kan jobba medan du färdas, säger Lennart Andersson.