En av anledningarna till att det går så bra är Dagens ETC:s telefonteam som varje dag ringer och pratar tidning med många läsare.
Emine Filipova och Fredrik Andersson berättar att de ringer flera hundra samtal om dagen.
– Telefonringande brukar handla om att pracka på folk något som de inte vill ha. Här är det lugnare, ingen hetsar och vi pratar om sådant som folk faktiskt vill ha, säger Fredrik Andersson, som provat flera jobb som telefonförsäljare innan han landade hos Dagens ETC.
Emine Fillipova hade bara arbetat i butik tidigare och tvekade länge innan hon bestämde sig för att prova att ringa för Dagens ETC.
– Jag trodde att det skulle vara svårare än i en butik, men det var mycket lättare än jag hade trott, och dessutom kul, säger hon.
– Vi ringer mest till läsare som redan har provat någon av ETC-tidningarna. Det blir diskussioner om allt från politik till försenad post.
”Som en väldigt stor familj”
August Josephson håller med:
– Vi behöver inte säga så mycket. Det är ofta läsarna som säger att de vill stötta oss och att de är glada för att det finns en bred vänstertidning, säger han.
Johan Alvén är ansvarig för projektet och berättar att samtalen med läsarna fungerar som en tvåvägskommunikation.
– Jag tänker mig att Dagens ETC ska vara som en väldigt stor familj som måste prata med varandra. Idag var det en person som hade en lista med kritiska synpunkter och sen slutade hon samtalet med att beställa Kajsa Ekis Ekmans nya bok. Det behöver inte handla om köp eller problem, det viktiga är att vi får veta vad som händer och vad man tänker bland alla läsare.
Ska skapa mer utbyte
Telefonteamet på Dagens ETC är också ett försök att skapa mer samarbete och utbyte mellan olika delar av ETC.
– Självklart ringer vi nu och berättar att ETC ska starta nya tidningar, tar emot prenumerationer eller pratar om solceller. De allra flesta tycker bara det är roligt, säger Johan Alvén.