För en månad sedan valde e-handelsbolaget Paypal att stänga av tre konton kopplade till Nordiska motståndsrörelsen. Paypal tillåter inte att deras tjänster ”används för att sprida hat, våld eller rasism”. Även Swedbank tog ett liknande beslut i september 2005 och stängde organisationens konto.
– På grund av banksekretess kan vi inte uttala oss om varken nuvarande eller tidigare kunder. Vi får hänvisa till vad de har sagt, säger Josefine Uppling, presschef Swedbank.
Enligt NMR var orsaken att de inte uppfyllde Swedbanks etiska värderingar. Rörelsen bytte snabbt bank och på deras sajt Nordfront hänvisar NMR i dag inbetalningarna till ett plusgirokonto och ett Swishnummer som går till ett konto hos Nordea.
KOM TILL BOKMASSAN!
ETC och Leopard arrangerar 29 och 30 september Bokmassan (Heden, Göteborg). Massa författare, massa böcker – och inga högerextremister.
Här hittar du all information om evenemanget.
”Göra en översyn”
Nordea har möjliggjort NMR:s finansiering under flera år men vill i dag inte kommentera ”en enskild kund” och hänvisar till banksekretess. I stället skickar bankens ett allmänt uttalande: ”Vi står starkt bakom värderingen att alla människor har lika värde och vi har tidigare avslutat kundrelationer då vi upplevt att kundens verksamhet inte överensstämmer med vår värdegrund. Det kan nu finnas anledning att göra ytterligare en översyn”, skriver Stefan Andersson, chef för Commercial & business banking, i ett mejl.
Vad denna översyn faktiskt innebär kan inte Nordea svara på.
– Vi kommer titta om det finns kunder som inte överensstämmer med vår värdegrund. Mer än så kan jag inte säga, säger pressekreteraren Janina Pfalzer.
Hyllar Adolf Hitler
På Nordfront.se – rörelsens främsta propagandakanal – publiceras dagligen rasistiskt och antisemitiskt material. Sidans ansvariga utgivare har vid flera tillfällen dömts för hets mot folkgrupp, bland annat för artiklar som hyllat Adolf Hitler. På sajtens förstasida visas betalningstjänsten Swishs logotyp bredvid ett nummer. Men enligt Nordeas användarregler får kunden inte ”exponera varumärket Swish i sammanhang som … är diskriminerande på grund av etnicitet, religion, sexualitet eller kön” Men inte heller detta vill Nordea kommentera och hänvisar till Swishs pressavdelning som i sin tur hänvisar tillbaka till Nordea.
– Det är inget som vi kan svara på, utan det är ett avtal som regleras mellan Nordea och den kund det gäller, säger Per Ekwall, presskontakt på Getswish AB.