Hoppa till innehållet

Filterbubblan

Myndigheter stänger ute utsatta – genom digitalisering

Bild: Naina Helén Jåma/TT (montage)

Dagens ETC

Deras uppdrag är att göra information och beslut som rör medborgare så tillgängligt som möjligt. I själva verket gör kommuner och myndigheter ofta tvärtom, visar ny forskning från Linköpings universitet.

Kommentera

I fem år har forskaren Ahmed Kaharevic studerat så kallade utanförskapsområden som Skäggetorp i Linköping och Navestad i Norrköping, rapporterar SVT Nyheter Öst. Inte minst har han gjort något som myndigheterna missar när de utformar sina digitala lösningar: pratat med människor i områdena.

– Jag har kommit fram till att digitaliseringen i offentlig sektor, som det ser ut idag, skapar hinder för människor i utsatta områden. De blir exkluderade från de digitala tjänsterna som är tänkta att hjälpa dem, säger Ahmed Kaharevic, doktorand i statsvetenskap.

– Det kan röra sig om att man inte kan betala räkningar, att man får brev från myndigheter på Kivra som man inte förstår. Det kan handla om att man behöver sjukanmäla sitt barn via skolplattform som man inte klarar av, eller att inte kunna boka tid hos läkaren.

Nya produkter, miljöer och tjänster ska utformas universellt, så att de ska kunna användas av så många som möjligt. Denna riktning beslutades av riksdagen 2017 som en hörnsten i den nya funktionshinderspolitiken. Ändå fortsätter digitaliseringen av samhället i rasande takt, och utformningen är sällan universell utan snarare anpassad för en grupp i samhället: de som redan är bekväma med digitaliseringen. Funktionshinderrörelsen larmar konstant om utvecklingen. Att äldre stängs ute är väl känt. Nu visar alltså Ahmed Kaharevic att även många av de som bor i Sveriges utsatta områden drabbas när allt fler tjänster digitaliseras på ett sätt som inte tar hänsyn till deras behov.

Detta skadar inte bara människor och demokratin, det blir också dyrt, säger Ahmed Kaharevic till SVT.

– Digitaliseringen kan sänka kostnader för den offentliga sektorn. Men när man digitaliserar samtidigt som det finns en del av befolkningen som inte kan använda de tjänsterna som erbjuds, då blir det mer kostnader för att man måste hitta nya sätt att hjälpa dessa människor.

#GladaMimmi

När det är svårt att få napp på dejtingsajter som Tinder finns andra alternativ, som Dejtingzonen och Finfru – där kostar meddelanden mellan 10 och 28 kronor men i gengäld får man snabba svar, berättar ”Mats” för Sydsvenskan: ”Oj vilka brudar, vilka tjejer som svarar!”

Men egentligen är det män som mot betalning låtsas vara tjejer. Allt för att skinna dejtingsugna män. Mats berättar att han chattat för omkring 200 000 kronor.

Sydsvenskan har granskat omkring 50 sajter där män betalar för att chatta med ”kvinnor”. De har också talat med Anton, som har jobbat som en sådan chattoperatör i fyra år. ”Vi kallar oss chatthoror”, berättar han.

Bild på Queen ”del av hbtq-propaganda”

Moskvabon David Gevondyan har dömts till böter för att ha publicerat hbtq-propaganda på den ryska sociala medieplattformen VK, rapporterar Novaya Gazeta Europe. Det handlar bland annat om en bild från musikvideon till låten ”I Want to Break Free” där de manliga bandmedlemmarna i Queen bär kvinnokläder. Eftersom Gevondyan även publicerat bilder på män som pussas och män i minikjolar står det enligt domstolen klart att det handlar om propaganda som hotar att förvränga relationer mellan män och kvinnor, underminera familjen och som utgör ett demografiskt hot mot hela Ryssland.

”Vem här tycker att ofrivillig död är något bra?”

Nathan Cheng har upprepat sitt budskap gång på gång sedan han för några år sedan startade sin rörelse för ”Vitalism”: att bekämpa döden. Trots att det inte finns några fungerande metoder för att förlänga livet eller eliminera döden vinner rörelsen mark bland en del investerare, forskare och politiker, rapporterar MiT Technology Review.

Tiktok USA: ”sionist” är hets mot folkgrupp

Har du kritik mot den amerikanska migrantpolisen Ice eller vill du sprida propalestinska budskap? Då tycks amerikanska Tiktok inte längre vara en bra plats. Omedelbart efter att Tiktok i USA fick nya ägare i slutet av januari rapporterade användare att sådana budskap inte fick fart på samma sätt som tidigare, skriver Zeteo. Samtidigt förklarar Tiktok USA:s vd Adam Presser att användandet av sionist som skällsord klassas som hets mot folkgrupp och därmed tas bort från plattformen.

1600

… personer står som målsägande i en rättegång i Los Angeles där Meta, Snap, Tiktok och Youtube anklagas för att medvetet skada barn. Ytterligare ett mål mot sätter nu igång, där New Mexicos åklagare anklagar Meta för att medvetet ha gjort det möjligt för vuxna förövare att komma i kontakt med barn.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Den här konversationen modereras enligt ETC:s communityregler. Läs reglerna innan du deltar i diskussionen. Tänk på att hålla god ton och visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Olämpliga inlägg kommer att tas bort och ETC förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.