Sänk bensin- och dieselskatten under EU:s miniminivå. Det krävde en riksdagsmajoritet i våras efter att Vänsterpartiet gjort gemensam sak med högerpartierna M, KD, L och SD. Sedan dess har regeringen bett EU om lov och väntar på svar.
Men förslaget skulle sabba klimatmålen, anser Miljöpartiet, som efter den extrema hetta och torka som nu råder på flera håll i Europa nu kräver att finansutskottets ledamöter avbryter sin ledighet. På ett extra sammanträde vill MP stoppa sänkningen av bränsleskatten. Samtidigt vill partiet halvera matmomsen och med inspiration från Tyskland och Spanien finansiera en maxtaxa i kollektivtrafiken på 100 kronor i månaden året ut.
Inte svarat på uppmaningen
Ännu har övriga partier inte svarat på MP:s uppmaning, men att de får gehör för kraven får betraktas som osannolikt. Ett extra sammanträde kräver att fem av sjutton ledamöter begär ett sådant.
Ni hade liknande förslag i våras, men majoriteten tyckte annorlunda. Vad talar för att riksdagen skulle fatta ett annat beslut nu?
– Vi får väl se hur de svarar, men vi måste fortsätta tjata. Vi lever mitt i konsekvenserna av klimatförändringarna. Människor dör i extremhettan, säger Märta Stenevi och lägger till att sänkta drivmedelsskatter är dålig fördelningspolitik.
– Det innebär att de som har stora törstiga fordon kan köra vidare. För ensamstående föräldrar som inte har råd med bil gör en sänkt bensinskatt ingen nytta. Ungar kan inte käka bensin.
När finansutskottets ordförande Åsa Westlund (S) till kommenterar MP:s krav blir det en tydlig kall hand till förslaget.
– Jag konstaterar att Miljöpartiet även tidigare lagt liknande förslag på finansutskottets bord utan att det vunnit utskottets stöd. Förslagen är omfattande och bör därför prövas inom ramen för den ordinarie budgetprocessen, skriver hon i ett mejl till Dagens ETC.
Dagens ETC har utan framgång sökt M:s ledamöter i finansutskottet.