
De störta yachterna släpper ut lika mycket som tusentals personbilar.
Bild: ShutterstockDagens ETC
Det ska bli förbjudet att ta privatjeten till Alperna över helgen och att kryssa runt i Medelhavet i sin egen superutsläppare. Det här är politik som Miljöpartiet ska driva efter att Grön ungdom fått igenom sitt förslag mot extrem lyxkonsumtion.
– Vi inte är beredda att låta miljardärer ha sitt lyxliv kvar på bekostnad av oss andra, säger Hanna Lindqvist, språkrör i Grön ungdom.

Text
Den svenske miljardären Roger Samuelssons superyacht kommer med två helikoptrar, två ubåtar, två pooler och släpper ut lika mycket som 2700 bilar. Det visade den granskning som Dagens ETC gjorde av de smutsigaste svenska lyxyachterna. Orimligt tycker Grön ungdom.
– Lyxyachter och privatjet ställer till det på ett sätt som vi inte kan försvara. Och det räcker inte att höja skatten på den här typen av konsumtion för de superrika kan alltid betala sig ut. Vi måste förbjuda, säger Hanna Lindqvist från Grön ungdom i talarstolen på Miljöpartiets kongress i Västerås.

Nu har kongressen tagit beslut om att gå på Grön ungdoms linje. Miljöpartiet ska verka för att förbjuda lyxyachter och privatjets som drivs med fossila drivmedel. Hanna Lindqvist är nöjd.
– Vi är ett parti som ofta får kritik för att vi bara vill förbjuda saker. Men det räcker att gemene svensk ställer sig frågan om de någonsin har åkt en privatjet eller kryssat i en lyxyacht. Svaret är nej. Det är inte rimligt vi tillåter att liten superrik minoritet ägnar sig åt något som missgynnar hela jordens befolkning, säger hon.
Inget flygförbud
Det här är inte ett förbud mot att flyga. De superrika kan fortfarande köpa en biljett i förstaklass när de vill åka till Alperna, säger Hanna Lindqvist. Det är inte heller ett förbud mot fritidsbåtar eller kryssningsfartyg. Ett förbud mot privatjet och lyxyachter kan alltså få ganska liten effekt på de totala utsläppen från flyg och fartygstrafik.
– Men om man nu ska flyga eller åka båt så är det bättre att åka kollektivt. Och framförallt sänder det en signal om jämlikhetspolitik. Vi säger att nej, det är inte okej att en individ får ha så här stora utsläpp med sin egen lyxyacht eller sitt privatjet.
Klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari reagerar på MP: förslag om att förbjuda privatflyg och lyxyachter i en skriftlig kommentar till Dagens ETC.
”Regeringen har ingen särskild ståndpunkt i frågan men för oss i Liberalerna är det utsläppen som är relevanta så ett förbud borde i så fall undanta eldrivna båtar oavsett storlek. Det är de stora utsläppen som provocerar Liberalerna, inte lyxkonsumtionen.”
1. Octopus
Längd: 126 meter
Utsläpp: 5 300 ton koldioxid. Motsvarar 2700 bilars utsläpp under samma tidsperiod.
Värde: Två miljarder kronor
Info: Två helikoptrar, två ubåtar, basketbollplan, flera barer, två pooler. Ägdes först av Microsoft-grundaren Paul Allen vars dödsbo sålde den till Samuelsson. Motorerna bränner 1 000 liter diesel per timme, enligt tillverkaren.
Ägare: Roger Samuelsson
2. Lady Britt
Längd: 63 meter
Utsläpp: 3 600 ton koldioxid. Motsvarar 1800 bilars utsläpp under samma tidsperiod.
Värde: 700 miljoner kronor, enligt Affärsvärlden.
Info: Finns hytter för tolv passagerare som servas av 16 personer i besättningen. Går att hyra för 5,3 miljoner kronor per vecka.
Ägare: Sten ”Guldkungen” Warborn.
3. Savannah
Längd: 83 meter
Utsläpp: 1 700 ton koldioxid. Motsvarar 860 bilars utsläpp under samma tidsperiod.
Värde: Uppskattas till cirka 1,5 miljarder kronor
Info: Världens första hybrid-superyacht vilket sänker bränsleförbrukningen med 30 procent, jämfört med andra båtar i samma storlek.
Ägare: Ägdes av Lukas Lundins dödsbo till och med maj 2025. Familjen Lundin har gjort sig en förmögenhet på olja och gas i länder som Sudan, Etiopien, Kenya och Qatar.

Text
Ämnen i artikeln
Kommentarer
Den här konversationen modereras enligt ETC:s communityregler. Läs reglerna innan du deltar i diskussionen. Tänk på att hålla god ton och visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Olämpliga inlägg kommer att tas bort och ETC förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.