Stolpar mitt i cykelbanan. Cykelfält mitt i bilvägen eller cykelbanor som försvinner ut i intet. Stockholms cyklister har det inte alltid lätt.
– Vårt mål är att cyklister ska kunna ta sig säkert till jobbet, säger Jeroen Wolfers, en av personerna bakom Cyklistbloggen.
Från Tallkrogen till Slussen på 22 minuter. Jeroen Wolfers har sedan 2008 tagit cykeln för att komma till jobbet. Under åren har han fått sällskap av allt fler.
– Det är kul att fler cyklar. Jag tror att det beror på att vi dels kommer fram i tid och dels för att man kommer fram pigg, säger Jeroen Wolfers.
Tillsammans med kompisen Christian Gillinger driver han sedan 2010 Cyklistbloggen. De skriver om vardagscykling i Stockholm, vill reda ut vilka regler som egentligen gäller och försöka göra Stockholm till en bra cykelstad.
– Vårt mål är att cyklister ska få samma förutsättningar som andra trafikslag och att det ska kännas säkert. Om du kör bil förvarnas du om att det är vägarbeten och du vet vad som kommer att hända. Så är det inte när du cyklar, då kan cykel-banan helt plötsligt vara avspärrad.
”Oklart vart pengarna gått”
Politikerna delar visionen om att Stockholm ska vara en cykelstad i samma klass som Köpenhamn och Amsterdam. Men det är långt kvar tills det är verklighet, tycker Jeroen.
– Det är mycket prat om cykelsatsningar och cykelmiljarden. Men det är väldigt oklart vad de pengarna har gått till. Att Stockholm har långt kvar beror mycket på att man har startat alldeles för sent och att bilen fortfarande är norm, säger Jeroen Wolfers.
Genom bloggen har han och Christian Gillinger kunnat påverka stadsplanerare, tjänstemän och politiker.
– Vi har fått en bra kontakt och fått dem att förstå att det till exempel kan vara bra att provcykla sträckor. Och jag tror att ju fler som börjar att cykla – ju säkrare kommer det att bli.