Inrikes.

2018-03-02 06:00
Bild: TT

Majoritet för ett dieselförbud – Socialdemokraterna velar

Tyskland öppnar för att lokalt kunna förbjuda dieselbilar i stadskärnorna. De flesta riksdagspartierna är för ett liknande förslag i Sverige. Men regeringens åtgärder dröjer – och en spricka anas mellan S och MP.

Att införa miljözoner där personbilar med höga utsläpp kan förbjudas är lagligt i Tyskland, det slog den federala förvaltningsdomstolen fast i veckan. Ett liknande förslag har länge funnits på bordet för den svenska regeringen.

Miljöminister Karolina Skog (MP) är tydlig med att hon vill införa zonerna, och statsministern nämnde det i sin regeringsförklaring. Och den linjen får stöd på andra sidan blockgränsen. Både Liberalerna, Moderaterna och Centerpartiet är positiva.

Rickard Nordin är klimatpolitisk talesperson för Centern:

– I de städer där man har stora problem med luftkvalitet är det rimligt att man också får de verktyg som behövs. Det gör också att vi inte behöver ha förbud i hela Sverige och på andra ställen där vi inte har förbud, säger han.

”Skydda människors ekonomi”

Centern vill att det beslutas lokalt och understryker att ett förbud för dieselbilar måste införas i så pass god tid att det inte drastiskt förändrar människors ekonomi. Exakt hur lång framförhållning konsumenterna behöver kan han inte säga, men ett par år är för kort, menar han.

– Man kan inte påverka människors privatekonomi så drastiskt, man måste få en chans under ett par år att ställa om. Det blir väldigt stor skillnad även i andrahandsvärde på en bil, säger Rickard Nordin.

Centerpartiet saknar en kategori för biogasbilar i förslaget, de är lika bullriga som andra bilar men släpper ut betydligt mindre partiklar, menar partiet.

Krav på biltillverkare

Moderaterna svarar att de ”inte är emot” miljözoner, men betonar liksom Centern att det måste ske med hänsyn till människors ekonomi och med lokalt inflytande. Den miljöpolitiska talespersonen Maria Malmer Stenergard är också kritisk till att regeringen inte har ställt krav på bilbranschen efter den stora dieselskandalen.

– Allra första steget måste vara att kräva att fuskande biltillverkare åtgärdar fel. Det har regeringen i Tyskland gjort, medan den svenska regeringen har varit helt passiv. Det är anmärkningsvärt, säger hon.

SD är kritiska

Sverigedemokraterna är helt emot miljözonerna, som enligt partiet är för dyra och skulle ändå inte göra någon nytta,
resonerar Martin Kinnunen:

– Problemet med luftpartiklar har som helhet minskat kraftigt sedan 80-talet och fortsätter att minska även om sittande regeringar tyvärr bidragit till dieselfiaskot med höjda utsläpp från just personbilssektorn genom sina subventioner, säger han.

KD säger nej till miljözoner utan att motivera det närmare när Dagens ETC frågar.

Jens Holm, miljöpolitisk talesperson hos Vänsterpartiet som är tydligt för miljözonerna, påminner också om att det i Sverige går att införa lokala begränsningar utan att behöva invänta domstol, vilket var fallet i Tyskland.

Spricka i regeringen

Men trots majoritetsstöd dröjer regeringens förslag. Socialdemokraterna har inte gett lika klara besked som Karolina Skog. Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) sa nyligen att han tycker att miljözonerna ska införas, men inte på det sätt som Transportstyrelsen har föreslagit. Velandet har av många tolkats som en spricka inom regeringen.

Matilda Ernkrans, som är talesperson i miljöfrågor för S, bekräftar i ett mejl att regeringen snart kommer att presentera ett förslag för miljözoner även för personbilar.

– Men gällande specifikt det tyska ”dieselförbudet” så har vi socialdemokrater inte direkt tagit ställning till det utan jobbar vidare på egna initiativ som ett nytt förbättrat miljözonsförslag, skriver Matilda Ernkrans.

DIGITAL PRENUMERATION

TVÅ VECKOR GRATIS!

Läs alla artiklar från Dagens ETC utan kostnad första två veckorna. Därefter är priset 199 kronor/månad. Ingen bindningstid. Du får dessutom Dagens ETC direkt till din mejl, alla dagar i veckan. Beställ för att läsa direkt.

Genom att klicka på ”Prenumerera” godkänner du prenumerationsvillkoren och samtycker till att ETC-företagen hanterar dina personuppgifter

Ja eller nej till miljözoner?

• V: Ja. Det är bra för både miljö hälsa och ekonomi.

• MP: Ja. Barns luft går före rätten att få köra bil överallt.

• S: Ja, men inte enligt Transportstyrelsens förlag.

• C: Ja, men med lokalt inflytande och inte för snabbt.

• L: Ja, men också ändra beskattningen av bilar.

• M: Ja, men med respekt för familjers ekonomi.

• KD: Nej.

• SD: Nej. Det blir för dyrt, och luftkvaliteten blir redan bättre ändå.

Transportstyrelsen utredde frågan 2016

• Det förslag som legat till grund för debatten innefattar nya klasser i de miljözoner som idag finns för tung trafik, de ska enligt Transportstyrelsens förslag 2020 omfatta även personbilar och delas in enligt följande:

• l Miljözon klass 2 omfattar personbil, lätt lastbil och lätt buss. Här krävs att fordon som drivs med diesel uppfyller kraven för Euro 6 och fordon som drivs med bensin, etanol eller gas uppfyller kraven för Euro 5.

• l Miljözon klass 3 omfattar personbilar, motorcyklar, mopeder klass I och lätta och tunga lastbilar och bussar. Här krävs att de lätta fordonen drivs med el eller vätgas och att de tunga fordonen drivs med el eller vätgas, eller är av typen elhybrid som uppfyller kraven för Euro 6.

• l Euro 6 är i princip dieselbilar som är tillverkade efter september 2014, bensinbilar med Euro 5 tillverkas efter september 2009.