Både Malmö och Stockholm har förändrat sina organisationer och gått ifrån att skolan organiseras genom stadsdelarna. I Göteborg välkomnar Lärarförbundet en annan organisationsform.
– Vi vill också ha en central skolförvaltning, men det som Alliansen har haft som förslag har inte innefattat förskolan och det tycker vi inte om. Så har de det i Stockholm och vi tycker att man behöver ha ett helhetstänk i stället, säger Elisabet Mossberg som är ordförande i Lärarförbundet i Göteborg.
Stockholm införde en central skolförvaltning för grundskolan 2006 och i Malmö samarbetar tre förvaltningar för förskola, grundskola och gymnasium.
Olika villkor
Elisabet Mossberg tycker att villkoren har blivit för olika för lärare inom Göteborg.
– I stadsdelarna blir det sådant fokus på att hålla ekonomin och vi tror man kan ha en mer långsiktig och hållbar tanke så att det inte är ekonomin utan det pedagogiska ledarskapet som styr i vardagen för skolledare, säger hon.
Lärarförbundet menar att skillnaderna påverkar hur stressig arbetssituationen blir.
– Under introduktionsperiodens mentorsutbildning kunde de till exempel jämföra vilken stor skillnad det var mellan stadsdelarna i villkoren för tid och hur man fick litteraturen betald och sådant. Det blev irritation, säger hon.