Jägersro travbana och Kopparbergs bryggeri har kommit överens om att företaget ska bli huvudsponsor för loppet under tre års tid med möjlighet till förlängning.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Under tävlingsdagen kommer vi att klä in arenan med Kopparbergs bryggeris namn på ett eller annat sätt. Det blir reklamskyltar längs banan, flaggor och på tv-skärmar runt om på Jägersro. Vi har inte bestämt i detalj ännu hur det ska se ut men om bryggeriet vill att varumärket Sofiero ska exponeras så tycker jag vi hamnar i gott sällskap.
Med det menar Kent Öhlander att Sofiero redan sponsrar stjärnkusken Björn Goop på Färjestads travbana och en del olika festivaler runt om i Sverige.
Vi inom travet ser oss som en folkrörelse och det skulle kännas bra att dela sponsor med folkfester som Dansbandsveckan i Malung och Sweden Rock Festival, säger han.
Hugo Åberg memorial körs den 25 juli och distansen är en engelsk mil, det vill säga 1609 meter. Då är banan fullsatt såväl på åskådarplats som på restauranger, vilket innebär närmare 15 000 besökare. Loppet är också en stor händelse på V 75-spelet. Första priset på 1 miljon kronor lockar traveliten i Sverige och utomlands.
– Det är ett inbjudningslopp och helt klara med startlistan blir vi inte förrän veckan innan start. En drömhäst som vi jobbar på att få hit vore franska Bold Eagle som ju vann Prix d’Amérique för en dryg månad sedan och som ska tävla i Elitloppet här i Sverige i slutet av maj, säger Kent Öhlander.