Hoppa till innehållet

ETC Göteborg

Kommunen stoppar webbannonser – efter att ha visats på hatsajt

ETC Göteborg

Efter att annonser för kommunala bolag synts på en hatsajt stoppar nu kommunen den typen av annonser och kallar leverantörer till möte. – Vi ska inte använda kanaler för information som kan innebära att vår trovärdighet minskar, säger Maria Norberg, kommunikationsstrateg på Göteborgs stad.

Förra veckan kunde ETC Göteborg avslöja att Business Region Göteborg, BRG, som ägs av Göteborgs kommun haft annonser på sajten Samhällsnytt.

Direkt efter att vi ringt upp BRG med frågor kring varför, beslöt de sig för att stoppa annonskampanjen. Det var annonser som upphandlats via en mediebyrå, som via en tjänst från Google hamnat på olika sidor, bland annat den ökända hatsajten Samhällsnytt. Tidigare har även Operan, som också är offentligt ägt bolag fast på regional nivå, stoppat sin annonsering  efter att de dykt upp på Samhällsnytt.

Vill du fortsätta?

Bli prenumerant på ETC Göteborg!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Gör som över 24 000 andra – registrera ett konto på etc.se. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.

POPULÄRT VAL: Läs hela sommaren

Från
99 kr för 3 mån
Beställ här

Vill du läsa hela sommaren till superpris? Prova 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.


Betala per år

Från

Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser

Ämnen i artikeln