Det var i februari som resenärer i Stockholms tunnelbana möttes av plastikkirurgen Akademiklinikens affischer i rulltrapporna. ”Tänker du på rumpor dagarna i ända?” och ”Ser du på tuttar vart du än tittar?”, avslutades med uppmaningen ”Då är det kanske dags att gå från tanke till Akademikliniken”. På affischerna fanns tecknade illustrationer av respektive kroppsdel.
Kampanjen väckte en kritikstorm och totalt 131 privatpersoner anmälde saken till Reklamombudsmannen vars opinionsnämnd nu granskat fallet. Akademikliniken beskriver sig själva som Nordens ledande klinik för estetisk plastikkirurgi och hudbehandlingar.
I ett beslut skriver nämnden att deras affischer gav intryck av att skönhetsingrepp kan göras lättvindigt och att reklamen bagatelliserade beslutet att göra ingreppen. Nämnden konstaterar att reklam för kirurgi bör utformas med försiktighet, och poängterar att den när den förekommer i rulltrappor i tunnelbanan också blir särskilt påträngande och kan ses av personer i alla åldrar.
Slutsatsen är att kampanjen var utformad utan ”vederbörlig känsla för socialt och yrkesmässigt ansvar” och därmed stred mot artikel ett i Internationella handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation.
”Respekterar synpunkten”
Akademiklinikens marknadschef Karl Lehmann säger till Dagens ETC att bolaget fortfarande anser att det var en väldigt genomtänkt och bra kampanj, men att valet av kanal kan diskuteras.
– Vi tolkar deras utlåtande som att kanalvalet spelat en avgörande roll i bedömningen där vi i ett offentligt rum inte har samma möjlighet att säkerställa att mottagaren är i rätt målgrupp. Det är en synpunkt vi respekterar, även om vi inte helt delar bedömningen, säger Karl Lehmann.
Vad tar ni med er till nästa gång ni ska göra en kampanj?
– Vi har överlag fått väldigt fin respons. Vi har valt bort stereotypa, ”perfekta” kroppar i våra annonser just för att vi inte vill förstärka något specifikt ideal. Vår copy har varit direkt riktad till de som redan funderar på att ta steget att komma på konsultation. Det vi behöver fundera på ytterligare är vilka kanaler som lämpar sig bäst.
Har kritiserats tidigare
I december 2023 fick Akademikliniken kritik från Konsumentombudsmannen för annonser med budskap som ”Säker och trygg bröstförstoring” och ”Förstora brösten snyggt”. Enligt Konsumentombudsmannen utgjorde det vilseledande reklam och kliniken riskerade böter om de inte stoppade sin kampanj, rapporterade tidningen Resumé.
Karl Lehmann säger att det återstår att se hur Akademikliniken ska göra med sin kampanj, som har fortsatt digitalt på sociala medier fram till denna vecka.
Även SL, som har upphandlat Clear Channel för försäljning av reklam i tunnelbanan, har fått kritik för Akademiklinikens reklam i Stockholms tunnelbana.