– Vi vill inte chockera bara för sakens skull. Det är medlet. Målet är visa att det är människor det handlar om. Att vi i Sverige pratar för lite om människovärdet. Det tas aldrig upp i den politiska debatten, säger Mats Selander.
Men tror du verkligen ni når fram med budskapet? Stöter ni inte bara bort människor?
– Precis som ni journalister visar bilder av kränkningar på andra håll vill vi också göra det. Det är människovärdet som kränks när man dödar ett foster, säger Mats Selander.
”Helt fel ute”
Varumärkesexperten Paul Ronge tror däremot att organisationen är helt fel ute med sin kampanj.
– Det verkar vara en aggressiv retorik direktimporterad från USA. Den inriktar sig på skuldbeläggning av en viss grupp, i det här fallet mödrar. Det är faktiskt inte helt olikt Sverigedemokraternas kampanj riktad mot tiggare, säger han.
Paul Ronge tror helt enkelt inte att metoden fungerar i en svensk kontext och nämner fallet med barnmorskan som åberopa samvetsfrihet och inte ville vara med och utföra aborter.
Det har ju funnits massor med kampanjer vars metod har varit att visa fruktansvärda bilder som ska få folk att reagera. Varför skulle det inte funka nu?
– Skillnaden är att sådana kampanjer, till exempel som riktar sig mot dålig djurhållning eller varför inte lejonet Cecil, handlar om en väldigt tydlig uppdelning mellan offer och förövare. I Sverige har vi en bred acceptans för kvinnans rätt till abort, säger Paul Ronge.
Enligt Mats Selander är organisationen emot alla aborter utom i de fall där mammans liv är hotat eller där fostret inte är livsdugligt. Däremot säger de nej till alla andra aborter, oavsett om barnet kommer till efter en våldtäkt, om det handlar om incest eller om det finns risker för grava handikapp.
– Om du vill kalla oss något är det människovärdesfundamentalister, säger Mats Selander.