Hur ställer sig Seko bakom de franska protesterna?
– Vi har gjort det indirekt, genom ett uttalande till vår egen statsminister och näringsminister, om att staten bör återta kontrollen av den svenska järnvägen, så som Stefan Löfven (S) lovade i den förra valrörelsen. Nu befinner vi oss i en ny valrörelse och därför ligger vi på om detta igen.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Vad är problemet med den avreglerade järnvägen?
– Problemet är att det enda incitamentet för underhållsarbetet blir att tjäna pengar för entreprenörerna. Det finns inget fungerande samhällsuppdrag. Om man ser till utvecklingen efter konkurrensutsättningen i Sverige, så finns det en underhållsskuld på järnvägen som vi aldrig kommer att komma ifatt. Tågen kommer inte i tid, alternativt kommer inte alls, till följd av detta. Det är inte samhällsekonomiskt försvarbart.
Vad behöver göras?
– Järnvägen i Sverige behöver återförstatligas. Det finns vissa hinder för det, som vi aldrig kommer att rå på. Vissa medlemspaket i EU är det största hindret, som gör att själva trafiken inte kan återförstatligas. Men underhållet skulle vi teoretiskt kunna återta i morgon om vi så ville. Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) har ju i en TT-intervju utlovat ett återförstatligande av underhållet. Men det finns ingen plan för hur det ska göras och det rör sig än så länge enbart om cirka 35 procent av det totala underhållet.