Teknik.

2016-08-11 21:00
Hyperloop är ett rörpostliknande tågsystem för passagerare och gods, som är tänkt att färdas uppemot 1 200 kilometer i timmen.  Bild: John Locher/AP/TT
Hyperloop är ett rörpostliknande tågsystem för passagerare och gods, som är tänkt att färdas uppemot 1 200 kilometer i timmen.

Inte aktuellt med Hyperloop istället för höghastighetståg

Den planerade höghastighetsjärnvägen i Sverige har kritiserats från olika håll, och det är framför allt kostnaden som har attackerats. Men att ersätta snabbtågen med den nya tekniken Hyperloop, som enligt en preliminär analys kan vara billigare, är inte aktuellt.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på !
Om du redan är det loggar du in här.

Betala per vecka

Från

39 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje vecka. Avsluta när du vill.

Betala per månad

Från

139 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje månad. Avsluta när du vill.

Planerna på att bygga sträckor med höghastighetståg har varit ett hett debattämne i Sverige det senaste året. En faktor som framför allt har kommit att kritiseras är kostnaden. När Trafikverket som en del av den regeringstillsatta Sverigeförhandlingen lade fram kostnadsberäkningar i början av året, landade summan på 190-320 miljarder kronor för sträckan Stockholm-Göteborg/Malmö. Siffran har därefter skrivits ned, och är behäftad med viss osäkerhet.

I somras presenterade revisionsbyrån KPMG en kostnadsanalys på uppdrag av företaget Hyperloop One, för att beräkna vad priset skulle bli för en Hyperloopsträcka mellan Sverige och Finland. Siffran hamnade då på cirka 180 miljarder kronor, vilket väcker frågan om det kan vara aktuellt att utreda den nya tekniken istället för höghastighetsjärnvägen. Men detta avvisas av experter.


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 148 087 0


– Det är väldigt olika tekniker, som egentligen inte är direkt jämförbara. Hyperloop kan nog närmast liknas vid flyget. Samtidigt är det spännande att se denna utveckling av nya tekniker i transportsektorn, och det pekar på en spännande framtid, säger Björn Hasselgren, forskare vid KTH och tidigare ordförande i infrastrukturkommissionen.

Läs vidare på nästa sida: Acceleration med magnetism

Hyperloop

Hyperloop är ett slags rörpostliknande tågsystem för passagerare och gods, som är tänkt att färdas uppemot 1 200 kilometer i timmen. Idén kommer från början från Teslagrundaren Elon Musk. Accelerationen i Hyperloop sker med hjälp av elektromagnetism, och tanken är att vagnarna ska färdas i en tunnel där det är närapå vakuum, för att minska luftmotståndet.

Tekniken testades offentligt av Hyperloop One för första gången i maj i år. Men då färdades farkosten bara 160 kilometer i timmen, en bra bit från den påtänkta topphastigheten. Att det fortfarande är långt kvar innan Hyperloop är färdigutvecklat gör att kostnadsberäkningar blir väldigt osäkra.

 

Relaterade artiklar