Hoppa till innehållet

ETC Stockholm

Hyllat pilotprojekt – men bred satsning dröjer

På bara sex minuter är bussen fulladdad och kan köras i uppe­mot sju kilometer utan att använda dieseltanken.
På bara sex minuter är bussen fulladdad och kan köras i uppe­mot sju kilometer utan att använda dieseltanken. Bild: Bild: Mårten Färlin

ETC Stockholm

Pilotprojektet med laddhybridbussar på linje 73 är avslutat, och nu startar nya provsträckor i Södertälje. Men mycket måste ännu utredas innan elbussar kan användas på bred front, menar trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M).

En arm sänker sig likt en pantograf över bussen som parkerat i Ropsten. På bara sex minuter har den laddat fullt och chaufför Janna Tingvall kan köra vidare i uppemot sju kilometer utan att använda dieseltanken. 

BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Vill du fortsätta?

Bli prenumerant på ETC Stockholm!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Gör som över 24 000 andra – registrera ett konto på etc.se. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.

POPULÄRT VAL: Läs hela sommaren

Från
99 kr för 3 mån
Beställ här

Vill du läsa hela sommaren till superpris? Prova 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.


Betala per år

Från

Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser

Ämnen i artikeln