Inrikes.

2018-01-04 16:09
  • BILD: Anders Wiklund/TT
  • Erik Helgeson BILD: Adam Ihse / TT
    Erik Helgeson

Hamnarbetarna varnar för konsekvenser av inskränkt strejkrätt

Om det läggs ett förslag om inskränkt strejkrätt kommer LO att kraftfullt ta strid mot detta, säger avtalssekreterare Torbjörn Johansson. Men Hamnarbetarförbundet menar att LO-kollektivet är naiva och varnar för att stor långtgående konsekvenser om förslaget blir verklighet.

Regeringen tillsatte förra året en utredning som ska se över rätten att använda strejkvapnet i det man kallar ”andra syften än att genomdriva krav på kollektivavtalsreglering”. Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S) hänvisade till konflikten i Göteborgs hamn och att den svenska modellen inte fungerar för att lösa situationen där.

Konflikten  i hamnen handlar främst om att arbetsgivaren tecknat kollektivavtal med LO-anslutna Transport istället för det största facket på arbetsplatsen Hamnarbetarförbundet. Det gör att de flesta hamnarbetare inte är bundna av fredsplikt, helt enligt spelreglerna på arbetsmarknaden.

 

Arbetarna får inte välja fackförbund

På Hamnarbetarförbundets avdelning fyra i Göteborg är man oroade över vad ministerns uttalande indikerar. Att inte tillåta konfliktåtgärder gör att arbetsgivaren får makten att välja vilken facklig organisation man ska förhandla med, menar Erik Helgeson som är talesperson för Hamnfyran.

– Med en förändrad lagstiftning bakbinder man facken när arbetsgivaren shoppar efter billigare kollektivavtal eller en fogligare motpart som gör som de säger utan att knussla.

– Det finns en demokratisk aspekt här, det rimliga är ju att arbetstagarna väljer vilket fackförbund man vill vara med i och att det förbundet sen tecknar avtal. Men så är det inte i hamnarna. Vi är störst men har varit utestängda från kollektivavtalet i 45 år nu, säger Erik Helgeson.

 

Fel av ministern

Ylva Johansson uttalade sig i veckan positivt till att inskränka rätten att använda konfliktvapnet. LO:s avtalssekreterare Torbjörn Johansson är starkt kritisk till att ministern föregriper utredningen med sitt uttalande.

– Det är fel, det ska inte en minister göra, säger han.

Torbjörn Johansson säger också att om det kommer skarpa förslag om att inskränka konflikträtten så kommer LO motsätta sig detta.

– Vi kommer i första hand titta på vad utredningen kommer fram till. Om det är så att ett nytt lagförslag skulle påverka maktbalansen på den svenska arbetsmarknaden kommer vi kraftfullt att agera mot detta, säger Torbjörn Johansson

Men han menar samtidigt att Hamnarbetarförbundet borde skriva på samma avtal som Transport fått, eller så får man stå sitt kast och göra upp konflikten i en kraftmätning mellan fack och arbetsgivare.

– Den svenska modellen bygger ju på att en sån här situation ska avgöras genom att styrkeförhållandena prövas, säger han.

 

Nöja sig med andrahandsvatal

Torbjörn Johansson menar att ett avtal kan komma till stånd om båda parter lider tillräckligt stor skada av att konflikten fortsätter.

– Om det gör tillräckligt ont så borde Hamnarbetarförbundet kunna nöja sig med ett andrahandsavtal som det kallas, vilket är standard på svensk arbetsmarknad. Det är så man gör i varenda konflikt, utom i Göteborgs hamn, säger Torbjörn Johansson.

Han gör heller ingen hemlighet av att han tycker att det vore bättre om det bara fanns ett fackförbund i hamnarna.

Ger inte det arbetsgivaren en stor makt att bestämma vem man vill förhandla med?

– Om en fackförening har tillräckligt stora muskler så kan man tvinga arbetsgivaren att skriva på ett avtal. Det ska avgöras i en kraftmätning, men vi vill inte ha en ny lagstiftningen i den här frågan.

Erik Helgeson på Hamnfyran tror att det inom socialdemokratin finns en vilja att bli av de fackförbund som inte ingår i LO-kollektivet. Men han varnar för att regeringens vilja att lagstifta bort hamnkonflikten kan få långtgående konsekvenser.

– Man vill gärna bli av med fackliga konkurrenter. Men effekten kan istället bli att arbetsgivarna får verktyg för att slå sönder hela deras egen organisationsplan, säger han.

 

”Naiv tro inom LO”

Han tror att det inom LO-kollektivet finns en naiv tro på att lagstiftaren ska kunna lägga ett sånt kliniskt snitt att det bara blir Hamnarbetarförbundet och möjligtvis några brandmän som drabbas av en lagändringen.

– Vi tror ju tvärtom, att det inte är det som det handlar om för Svenskt Näringsliv. Utan de stora vinsterna kan de göra genom att avtalsshoppa på andra områden, säger han.

Det finns också exempel där arbetsgivaren har satt nya namn på arbetsuppgifterna och omdefinierat de anställda till tjänstemän för att sen förhandla med ett annat fack. Det har framförallt drabbat branscher där man lyckats förhandla fram bra kollektivavtal som man sen tagit strid för, menar Erik Helgeson.

– Det här hände elektrikerna senast i våras. Man byter arbetsgivarorganisation och hävdar att man redan har kollektivavtal som täcker alla tjänstemän. Sen fick elektrikerna varsla om strejk för att försöka vinna tillbaka sitt eget avtal. Med en lagändring försvinner den möjligheten, säger han.

 

Bekväm konflikt för arbetsgivaren

Både arbetsgivarorganisationen Sveriges hamnar och politiker från såväl Alliansen som regeringen har skyllt den utdragna konflikten på hamnarbetarna. Ylva Johanssons uttalande går i linje med det, men Erik Helgeson menar att arbetsgivaren använt har använt konflikten för att kunna dra ner på verksamheten.

– De har haft stora problem med verksamheten långt innan konflikten började. Så konflikten har varit bekväm för dem, de har kunnat gömma sig bakom det, säger han.

Dagens ETC har sökt arbetsmarknadsminister Ylva Johansson som inte varit tillgänglig för en kommentar.