Konflikten mellan Hamnarbetarförbundet och branschorganisationen Sveriges Hamnar gäller rätten för fackförbundet att teckna ett eget kollektivavtal, parallellt med LO-förbundet Transport.
– Det är anmärkningsvärt att vi fått ett medlarbud närmast identiskt med arbetsgivarnas kravlista. Budet innebär inskränkningar av våra fackliga rättigheter som sträcker sig utanför gällande rättspraxis, säger förbundsstyrelseledamot Erik Helgeson i en kommentar.
Hamnarbetarförbundet har varslat om punktstrejker i flera svenska hamnar med start i morgon – i roro-hamnen i Göteborg har det varslats om strejk 27 januari och 28 januari. Första dagen ska strejken sträcka sig över 6 timmar och dagen efter i 4 timmar. I containerhamnen, där konflikten mellan förbundet och arbetsgivaren APMT utspelats, är inget varsel lagt.
– Vi kan inte acceptera ytterligare inskränkningar i våra rättigheter som gör att vi inte kan representera våra medlemmar, säger Erik Helgeson under pressträffen.
Sveriges Hamnar har i sin tur varslat om en lockout i flera hamnar.
Arbetsgivarsidan tackade ja till medlarnas bud.
– Vi är lösningsorienterande och villiga att pröva alla förslag. Allt så länge som lösningarna inte hotar den svenska modellen. Den svenska modellen är ingen a la carte meny utan en all inclusive historia. Vi accepterar inte försök att köra sönder den svenska modellen. Vi kan inte acceptera att olika villkor kan komma att gälla i hamnarna för olika medarbetare allt beroende på vilket fack medarbetarna är medlemmar i, säger Mattias Dahl vd Transportföretagen i ett uttalande.