Mustiga Mauri har i dagarna fällts av Reklamombudsmannen. Youtubern lyfte fram sitt egna chipsmärke i en video utan att märka det som reklam.
Bild: Press/Redhead SverigeDagens ETC
Lagen kräver att reklam ska vara omedelbart identifierbar – men två av tre reklaminlägg om ohälsosam mat saknar korrekt märkning. Det visar en ny rapport av europeiska konsumentorganisationer, som kräver hårdare tag mot dem som fuskar.
– Samma influencers säger förlåt och gör om samma fel gång på gång – med nya produkter, säger Johanna Hållén, generalsekreterare för Sveriges konsumenter.
Vill du fortsätta?
Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det
loggar du in här
.
JUST NU: Prova en vecka utan kostnad
Gör som över 29 000 andra – registrera ett konto på etc.se. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.
POPULÄRT VAL: Läs hela hösten
Vill du läsa hela hösten till superpris? Prova 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.
Betala per år
Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.
Ämnen i artikeln
Kommentarer
Den här konversationen modereras enligt ETC:s communityregler. Läs reglerna innan du deltar i diskussionen. Tänk på att hålla god ton och visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Olämpliga inlägg kommer att tas bort och ETC förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.
Detta kanske också intresserar dig
Här möts unga judar och muslimer dagen efter terrordådet i Sydney
EU backar på förbud mot bensinbilar: ”Hål i huvudet”
Konspirationsteorier lockar fler personer till höger
Spionanklagad svensk fängslad i Iran
Enig riksdag: Spärra sidor som säljer pedofildockor