Skolan.

2016-09-15 19:00
För att öka jämlikheten har Uppsala infört ett nytt ersättningssystem som tar hänsyn till elevernas socioekonomiska bakgrund. Bild: Fredrik Sandberg/TT
För att öka jämlikheten har Uppsala infört ett nytt ersättningssystem som tar hänsyn till elevernas socioekonomiska bakgrund.

Friskola vill stoppa jämlikare ersättningssystem

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på !
Om du redan är det loggar du in här.

Betala per vecka

Från

39 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje vecka. Avsluta när du vill.

Betala per månad

Från

139 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje månad. Avsluta när du vill.

Beslutet kritiseras av friskolerektor

Rektor Mikael Östling kritiserade beslutet och skrev i en debattartikel i Upsala Nya Tidning, UNT, att beslutet bar drag av godtycke. ”Att i Uppsala, av alla kommuner, i realiteten ge straffpoäng för barn till forskare ter sig märkligt”, skrev han och underströk Uppsalas behov av framgångsrika skolor med internationell inriktning och hög kvalitet.

Men enligt Caroline Andersson är beslutet fullt rimligt.

 – Vi ser att Internationella Engelska skolan blir en allt mer homogen skola. Där går nästan enbart elever vars föräldrar har hög utbildning vilket gör att det är väldigt resursstarka elever. Då är det också rimligt att en sådan skola får mindre pengar, säger hon.

Som Dagens ETC kunde visa i går ligger Internationella Engelska Skolan i Uppsala i topp bland koncernens skolor vad gäller andel barn med högutbildade föräldrar, 85 procent. Snittet för samtliga grundskolor i Uppsala kommun är 66 procent (11 procent högre än Sverige som helhet).


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 148 087 0


Caroline Andersson tycker att Engelska Skolan borde se den nya pengafördelningen som en möjlighet att börja jobba för ett mer blandat elevunderlag.

Varför ska man tvinga dem till det?

– För mig handlar det om demokratiska värden. Samhället har mycket att tjäna på att elever med olika bakgrund möts och lär sig av varandra. När till exempel nästan alla nyanlända hamnar på kommunala skolor så blir det inte bra. Ska våra nya elever få en chans att lära sig språket så måste det vara en blandning, säger hon.

Fotnot: Internationella Engelska Skolans rektor Mikael Östling har sökts för en kommentar men avböjt med hänvisning till att han redan kommenterat frågan i UNT.