Kommunens nya riktlinjer för transporter klubbades i kommunstyrelsen i förra veckan och innebär bland annat att bensin och diesel förbjuds i alla kommunala transporter.
– Vårt mål om en helt fossilfri kollektivtrafik är redan uppnått. Nu tar vi nästa steg och öppnar för en mängd olika alternativ till fossila bränslen, säger Hans Forsberg.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Ersätts av biodiesel
I ett första steg innebär det i huvudsak att diesel ersätts med biodiesel, HVO100. Den görs av vegetabiliska oljor och minskar utsläppen av koldioxid. Miljönyttan har dock ifrågasatts, bland annat för att den precis som diesel, släpper ut stora mängder kväveoxider och partiklar.
– Det är inte möjligt för kommunen att byta ut alla våra fordon på ett bräde. Biodiesel är den bästa lösningen under en övergångsperiod där vi successivt byter ut alla dieselfordon.
Han menar att kommunen kan bidra till att skapa en marknad för förnybara bränslen som vätgas, el eller biogas.
– Jag tror att vi kommer att behöva ha en mix av olika alternativ och det är inte kommunens sak att styra. Det vi vet är att vi vill ha bort de fossila bränslena.
Kommunen kommer även att ställa samma tuffa krav på alla sina leverantörer.
– Vi har redan tidigare ställt miljökrav när det gäller färdtjänsten och går nu vidare med kraven i våra upphandlingar. Många företag jobbar redan med frågan och ställer om sina transporter.
En omställning är möjlig
Hans Forsberg håller med om att det finns andra områden, som energiproduktion, livsmedel och konsumtion, där vi också behöver ställa om.
– Det finns många små och stora saker vi kan göra. I grunden handlar det om att komma bort från den billiga och lättåtkomliga oljan som energikälla och ersätta den med hållbara alternativ. Transporter är en bra början där vi i Sundsvall kan vara med och visa att en omställning är möjlig, säger han.