
Svenska Dagbladets förstasida pryds av en reklamkampanj från Försvarsmakten. I bakgrunden: Arkivbild från TT.
Bild: Pontus Lundahl/TTDagens ETC
Natointräde och internationella kvinnodagen. Det firar Försvarsmakten med en påkostad reklamkampanj som ska göra försvaret mer attraktivt för kvinnor. Historielös pinkwashing, tycker Internationella Kvinnoförbundet för Fred och Frihet. Ett viktigt ställningstagande, anser Försvarsmakten.
– Det är viktigt att göra ett statement om vart vi står vad gäller kvinnor och hur viktiga de är, säger marknadschefen Johan Landeström.

Olof Klugman
Text
Fem stridsmålade kvinnliga soldater med varsitt kraftigt handeldvapen tittar bestämt in i kameran. Det är vad som utgör Svenska Dagbladets förstasida på fredagen. Bilden är en del av en påkostad annonskampanj som Försvarsmakten rullar ut dagen efter att Natointrädet till slut blivit ett faktum under pompa och ståt i Washington.
Vill du fortsätta läsa?
Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det
loggar du in här
.
JUST NU: Prova en vecka utan kostnad
Gör som över 24 000 andra – registrera ett konto på etc.se. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.
POPULÄRT VAL: Läs hela vintern
Vill du läsa hela vintern till superpris? Prova 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.
Betala per år
Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Olof Klugman
Text
Ämnen i artikeln
Detta kanske också intresserar dig

Säkerhetsexperten efter massmordet: ”Öppna skolan på väg bort”

Ali Esbati: ”Inte säkert att polisen känner igen ideologiska motiv”

De kom till Sverige för skydd – men Migrationsverket förminskar hotbilden

Det var min barndoms Sundsvall – sedan kom friskolorna

S: Regeringen har gjort en helomvändning om vapenlagarna
