Hoppa till innehållet

Lastbilsfusket

Fler förare åker dit för rattfylla

Bild: Emil Langvad/TT

Dagens ETC

I dagsläget ser antalet lastbilsförare som påträffas onyktra vid svenska färjelägen ut att öka dramatiskt, jämfört med förra året.

Tjänstemän vid gränsen vill också kunna frihetsberöva sådana som kör drogpåverkade.

När Tullverket misstänker att en förare är påverkad av droger tas ett blodprov. Det ger dock inte svar direkt och för att personen ska kunna hållas kvar krävs i praktiken att personen redan orsakat en olycka, eller att trafikfarlig färd dokumenterats.

– Men vi står ju inte inne i landet utan till exempel i färjeläget i Trelleborg, konstaterar Oscar Lindvall på Tullverket.

Utan det nämnda underlaget saknar åklagare nödvändig bevisning för att rubricera brottet som grovt.

– Finns det inte skäl att anhålla någon så blir inte personen anhållen. Och det finns inte skäl att anhålla någon för ett dagsbotsbrott – vilket det är att köra lastbil drogpåverkad. Det är huvudregeln, så det är ett problem i dag, säger Oscar Lindvall.

Tulltjänstemännen kan ibland avgöra hur det ligger till genom att läsa av personens beteende, eller rent av hitta rester av amfetamin i bilen, men det hjälps inte.

– Om tulltjänstemännen lämnar platsen så finns det inga garantier för att personen inte sätter sig bakom ratten igen.

Efterlyser nya lagar

Det finns möjlighet för myndigheterna att ta den misstänkte personens nycklar. Men har hen reservnycklar är det tack och ajöss. Därtill måste nycklarna återlämnas efter ett dygn, oavsett vilket skick personen då befinner sig i.

– Min personal och alla som jobbar ute delar mitt bekymmer, det känns inte speciellt bra. Jag hade naturligtvis gärna sett att man per automatik blir anhållen om man sitter i en lastbil och kör drograttfull. Att bara det faktumet ska utgöra grund för anhållande och frihetsberövande. Då vet jag att det blir inte fortsatt fraktat den dagen och inte dagen efter heller.

Du är i alla fall inte påverkad när du kommer ut igen.

– Ja. Och det har en annan finess också, de här personernas enda bekymmer är att lasten ska komma fram i rätt tid. Blir man frihetsberövad och häktad är det katastrof för den lasten och då har man en del att förklara för sin arbetsgivare. Det skulle frammana en självsanering i branschen som vi alla skulle tjäna på och välkomna, med tanke på siffrorna som vi ser. Det har dubblats med rattfulla ekipage som vi stoppar, så det har ju exploderat.

Finns det något juridiskt arbete med att förändra den här situationen?

– Tullverket har lämnat ett remissvar på utredningen om att skärpa straff när det gäller trafikbrott, från Justitiedepartementet. Så det finns ju förbättringar framåt.

Han konstaterar att Tullverkets personal ska vara vaksamma och dokumentera trafikfarlig körning, men sträckan av en färja är kort så tills vidare är det svårt att klassa brottet som värre än ”normalgrad”. Och bilen får köra vidare in i landet.

– Det är politiker som stiftar lagarna, men det hade ju inte varit en nackdel om lagstiftaren hade skapat förutsättningar för ett automatiskt anhållande om man sitter i en lastbil och kör drograttfull.

Fakta

Statistiken visar fall som stoppats av Tullverket och där förundersökning inletts. 

Ungefär en tredjedel av de fordon som reser med färjorna är lastbilar, två tredjedelar är personbilar.

Inledda förundersökningar om rattfylleri

Lastbil inklusive släp, 2021: 125, 2022 till och med maj: 85

Personbil, inklusive MC, 2021: 245, 2022 till och med maj: 180

Inledd FU enl. Brå:s brottskoder

2021

2022 tom maj

3005 Grovt rattfylleri

33

29

3005 Rattfylleri

233

195

3070 Grovt rattfylleri narkotika

4

6

3070 Rattfylleri narkotika

155

82

Totalt perioden

425

312

Tullverkets totala statistik för förra året och hitintills i år.

Ämnen i artikeln