Inrikes.

2016-10-19 14:23
Skärmdump från cancerfonden.se
Skärmdump från cancerfonden.se

Facebook stoppade Bröstskolan

Cancerfonden laddade upp ett informerande videoklipp om hur man upptäcker bröstcancer. Knappt ett dygn senare tog Facebook bort inlägget eftersom det ansågs "marknadsföra vuxenprodukter", skriver Aftonbladet.

Igår laddade Cancerfonden upp ett videoklipp med instruktioner om hur man upptäcker bröstcancer. Nästan 100 000 personer hann se klippet innan Facebook tog bort inlägget, med hänvisning till att det ansågs "marknadsföra vuxenprodukter." Det rapporterar Aftonbladet.


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 148 087 0


– Vårt mål med det här är att rädda liv. Att det inte ska tillåtas på Facebook är obegripligt, säger Cancerfondens kommunikationschef Lena Biörnstad till tidningen.

Ville nå ut till fler

På organisationens hemsida finns Bröstskolan sedan tidigare, men nu ville man nå ut till fler människor. Videoklippet innehöll två rosa ringar som illustrerade brösten. Det hade redan på förhand modifierats för att passa Facebooks regler, till ingen nytta.

– Det här är viktig medicinsk information. Ett av våra viktigaste uppdrag är att upplysa om hur man hittar cancer och hur man gör det tidigt. Vi förstår inte alls varför Facebook gör på det här sättet, Lena Biörnstad till Aftonbladet.

DIGITAL PRENUMERATION

TVÅ VECKOR GRATIS!

Läs alla artiklar från Dagens ETC utan kostnad första två veckorna. Därefter är priset 199 kronor/månad. Ingen bindningstid. Du får dessutom Dagens ETC direkt till din mejl, alla dagar i veckan. Beställ för att läsa direkt.

Genom att klicka på ”Prenumerera” godkänner du prenumerationsvillkoren och samtycker till att ETC-företagen hanterar dina personuppgifter