Hoppa till innehållet

Val 2014

Dubbelfel om dubbelstöten

Branschorganisationen Visita driver nu ­kampanjen ”Dubbelstöten” för att stoppa en höjning av restaurangmomsen och arbetsgivaravgifterna vid ett regeringsskifte.
Branschorganisationen Visita driver nu ­kampanjen ”Dubbelstöten” för att stoppa en höjning av restaurangmomsen och arbetsgivaravgifterna vid ett regeringsskifte. Bild: Bild: Leif R Jansson/TT

Dagens ETC.

Restaurang kampanjar mot höjd krogmoms – men sänkningen ledde inte till fler anställda: ”Huvudsyftet är ökad lönsamhet.”

Isaberg golfrestaurang har röda priser på menyn för att visa hur mycket mer maten kommer att kosta om momsen och arbetsgivaravgifterna höjs efter valet. Dessutom måste måste minst två gå, säger ägaren Hans Palmgren som är engagerad i kampanjen ”Dubbelstöten”.
   Men när momsen sänktes blev inte de anställda fler, visar en granskning av företaget. Det som dock ökade var vinsten.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Lås upp alla låsta artiklar en vecka utan kostnad. Ingen bindningstid.

Läs digitalt hela sommaren

Från

Prova 3 månader digitalt till superpris. Ingen bindningstid.

Betala per år

Från

Spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser

Ämnen i artikeln