– Vi har ingen färdigställd statistik över ärenden som rör just minderåriga, men det kanske är något som vi borde försöka införa, säger han.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Varför vidtogs inga åtgärder i vissa fall, förrän vi ringde och frågade entreprenör om uppföljning?
– Om det är så som du säger så är det naturligtvis inte bra. Ärenden som rör barn ska följas upp skyndsamt. Är det så som ni säger att vissa fall inte följts upp förrän ni ringt, är det inte godkänt.
Hur kan ni utvärdera om ni följer Barnkonventionen, när ni inte för någon statistik på hur många fall som rör hanterandet av barn i SL-trafiken?
– Om vi på Trafikförvaltningen genom kundsynpunkter får indikationer på att avtalskraven inte följs så genomför vi revisioner hos entreprenörerna. Det görs även i fall som handlar om frånåkning av barn.
Är drygt 100 fall på tre månader indikationer nog att agera?
– Ja. Det är beklagligt när det inträffar, och varje fall är ett fall för mycket.
– Nu när ni uppmärksammar oss på detta kommer vi att föra samtal med våra entreprenörer hur vi går vidare.
Finns det anledning för Trafikförvaltningen till att se över rutinerna kring ärenden som rör barn?
– Eftersom det blivit fokus på frågor om frånåkning av barn nu, är detta något vi aktualiserar i våra affärsuppföljningar med entreprenörerna.
– Det är jättebra att vi fått en samlad bild av er. När man ser den reagerar man. De här kundsynpunkterna drunknar annars i mängden, säger Claes Keisu.
Kristoffer Tamsons (M) är trafiklandstingsråd i Stockholms län. Han svarar i mejl via sin presskontakt:
”Detta låter inte bra och är något jag tar på allvar. För att inhämta fakta och höra mig för ytterligare om frågan har jag för avsikt att ta upp det med trafikförvaltningens förvaltningschef och då även gå igenom vilka eventuella delar som bör ses över eller vilka åtgärder som bör komma på plats för att hela tiden förbättra kollektivtrafiken ... ”