Hoppa till innehållet

Dagens ETC granskar

Det här är näringslivets hemliga kampanj – hetsar mot MP och regeringen

Bild: Sofia Ekström/SvD/TT, press/tt Claudio Bresciani/tt, skärmdumpar energiupproret

Dagens ETC.

För tre år sedan kunde Dagens ETC avslöja hur Svenskt Näringsliv använde sig av Facebooksidor med dold avsändare för att sprida nedsättande budskap om menings-motståndare. Sidor som Skattefakta, Jobbfakta och Välfärdsfakta – alla administrerade av Näringslivets Mediaservice – togs bort efter avslöjandet. Men nu kan anställda kopplas till nya sidor och konton i sociala medier. Och dessa utgör bara en liten del av den hemlighetsfulla enhetens påverkansarbete.

Energiupproret är en namn­insamling och plattform skapad av den borgerliga opinionsbildaren Henrik Jönsson för att diskutera frågor som rör el- och energipolitik. Facebookgruppen har över 30 000 medlemmar medan Facebooksidan med samma namn har runt 250 gillamarkeringar.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Lås upp alla låsta artiklar en vecka utan kostnad. Ingen bindningstid.

Läs digitalt i 3 mån

Från

Prova 3 månader digitalt till superpris. Ingen bindningstid.

Betala per år

Från

Spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser

Ämnen i artikeln

00:00 / 00:00