Hoppa till innehållet

Dagens ETC granskar

Det här är näringslivets hemliga kampanj – hetsar mot MP och regeringen

Bild: Sofia Ekström/SvD/TT, press/tt Claudio Bresciani/tt, skärmdumpar energiupproret

Dagens ETC.

För tre år sedan kunde Dagens ETC avslöja hur Svenskt Näringsliv använde sig av Facebooksidor med dold avsändare för att sprida nedsättande budskap om menings-motståndare. Sidor som Skattefakta, Jobbfakta och Välfärdsfakta – alla administrerade av Näringslivets Mediaservice – togs bort efter avslöjandet. Men nu kan anställda kopplas till nya sidor och konton i sociala medier. Och dessa utgör bara en liten del av den hemlighetsfulla enhetens påverkansarbete.

Energiupproret är en namn­insamling och plattform skapad av den borgerliga opinionsbildaren Henrik Jönsson för att diskutera frågor som rör el- och energipolitik. Facebookgruppen har över 30 000 medlemmar medan Facebooksidan med samma namn har runt 250 gillamarkeringar.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

Prova en vecka

Från

Provläs alla låsta artiklar en hel vecka utan kostnad. Avsluta när du vill.

Betala per månad – halva priset

Från

Du får halva priset första månaden. Avsluta när du vill.

Betala per år

Från

Spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser