Hälsa.

2018-07-22 16:30
En faktor som bidrar till stress som tillkommit i modern tid är ständigt tillgängliga mobiltelefoner, menar Henrik Jörntell. Bild: Christine Olsson/TT
En faktor som bidrar till stress som tillkommit i modern tid är ständigt tillgängliga mobiltelefoner, menar Henrik Jörntell.
Puffetikett
Dagens ETC

Därför måste vi vila hjärnan

Plötslig glömska, koncentrationssvårigheter, depression och i värsta fall demens. Det kan du drabbas av om din hjärna blir kroniskt stressad.

Att vara stressad på jobbet och samtidigt ofta störas av ljud eller av notiser från telefonen – mejl, sms, telefonsamtal, nyheter och vänner som kommenterar eller delar bilder i sociala medier – är vardag för många, men kan bli för mycket för hjärnan. Den kan nämligen bli kroniskt stressad när den återkommande störs av nya intryck och inte får tid att bearbeta dagens händelser. Och det kan leda till koncentrationssvårigheter och plötslig glömska.


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8


– Det kan ta olika lång tid, och beror på hur höga stressnivåer man har, innan man märker att hjärnan tagit skada av långvarig stress. Men det kommer väldigt smygande och det upptäcks egentligen inte förrän det har gått för långt. För hjärnan är oerhört bra på att kompensera för små förändringar och det gör att man inte märker någonting, säger Henrik Jörntell, forskare i neurofysiologi vid Lunds universitet.

Han menar att den första varningssignalen för kronisk stress är att personer känner att de ligger på höga stressnivåer hela tiden.

– Och om man känner att man får stora koncentrationssvårigheter eller svåra minnessvårigheter då är det förmodligen en yttring av att man har legat på höga stressnivåer en längre tid.

Kan bli ond spiral

Det är det centrala systemet i hjärnstammen, som reglerar aktiviteten i hjärnan och som styr stressnivåerna, som direkt påverkas av stress.
Den driver i sin tur upp aktiviteten i den stora delen av hjärnvävnaden som hanterar och bearbetar information.

– Det här gör att man inte riktigt får den kontroll på information som man annars har och det kan i sig leda till en ond spiral, man känner att man inte har kontroll och då blir stressen ytterligare starkare. På lång sikt riskerar nervcellsnätverket, som byggs upp av nervceller för att de ska kunna kommunicera med varandra, att skadas, säger Henrik Jörntell.

– Aktiviteten blir helt enkelt för hög och nervcellerna kan inte hitta de rätta typerna av förbindelse, vilket leder till mindre fungerande nervcellskretsar i hjärnvävnaden. Det kan yttra sig som glömska men även som svårigheter att koncentrera sig.

Moderna faktorer

En faktor som bidrar till stress som tillkommit i modern tid är ständigt tillgängliga mobiltelefoner, menar Henrik Jörntell.

– Hjärnan försöker vila även under dagtid och att sitta och inte tänka på någonting är viktigt, för då bearbetar hjärnan den information den har fått tidigare under dagen. Det är för att nervcellskretsarna ska kunna hitta sina optimala förbindelsemönster. Och om man hela tiden stör den här processen med telefonen så riskerar det att bidra till att nervcellskretsarna inte fungerar som det var tänkt.

Vad kan hända med hjärnan då, om man stressar väldigt mycket?

– Det finns olika typer av studier som visar att vid kronisk stress så kommer hjärnvävnaden helt enkelt att börja degenerera, hjärnan krymper och den blir sämre.

Vid långvarigt höga stressnivåer kan det till och med gå så långt att det leder till demens menar Henrik Jörntell.

– Det finns en klar koppling däremellan. I första hand depression, men på lite längre sikt kan det även leda till demens.

Vad ska man göra för att undvika det här?

– Man får på något vis försöka hitta lösningar i sin vardagssituation så att man inte blir utsatt för kronisk stress.

– Men om man stimulerar hjärnan genom att på olika sätt aktivera den på ett bra sätt så kommer man bidra till att man får tillväxt i hjärnan. En av de bättre sätten är att göra något som är lite intellektuellt stimulerande men som samtidigt innebär någon form av kroppsrörelse, det kan vara allt från att pyssla med någonting med händerna till lite större kroppsrörelser.

Boktips:

Tips på tre nya böcker om att minska den digitala stressen

Bella Linde ”Odla ditt lagomliv : gör upp med digital stress, livsstilshets och kravet på att alltid vara tillgänglig”

Katarina Gospic "Hjärnbalans – Digital detox i en uppkopplad värld”

Jimmy Mogrip "Uppkopplad, urkopplad, avkopplad: Så missbrukar vi skärmen och så kan vi koppla bort den"

Läs vidare på nästa sida: Hur hanterar du mobil och sociala medier under semestern?

DIGITAL PRENUMERATION

TVÅ VECKOR GRATIS!

Läs alla artiklar från Dagens ETC utan kostnad första två veckorna. Därefter är priset 199 kronor/månad. Ingen bindningstid. Du får dessutom Dagens ETC direkt till din mejl, alla dagar i veckan. Beställ för att läsa direkt.

Genom att klicka på ”Prenumerera” godkänner du prenumerationsvillkoren och samtycker till att ETC-företagen hanterar dina personuppgifter

Kronisk stress och hjärnan

I hjärnan finns runt 100 miljarder nervceller som är sammankopplade i stora nätverk. Deras uppgift är att ta emot, bearbeta och skicka iväg signaler. För att hjärnan skall fungera krävs att kommunikationen mellan nervcellerna fungerar bra.
Men vid kronisk stress förändras hjärnan och det tar lång tid för den att återhämta sig eftersom nya förbindelser mellan nervceller måste skapas.

Forskare har även visat att personer med utmattnings-syndrom har en förtunnad hjärnbark i ett visst område i pannloben. Pannloben är viktig för vår koncentrations-förmåga, vår förmåga att organisera och planera det vi ska göra.

Källa: Hjärnfonden