Inrikes.

2020-11-18 14:40
Stephan Gard är busschaufför i Stockholm. Bild: Privat / Fredrik Sandberg/TT
Stephan Gard är busschaufför i Stockholm.
Puffetikett
Dagens ETC

Busschaufför: ”Som resenär skulle jag vara orolig”

För hundratusentals människor över hela Sverige som inte har möjlighet att jobba hemifrån eller måste ta sig till skola, viktiga möten eller för att träffa nära och kära är kollektivtrafiken oundviklig.

I Stockholm görs fortfarande flera miljoner resor i veckan i tunnelbana, pendeltåg och bussar.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här.

Betala per vecka

Från

39 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje vecka. Avsluta när du vill.

Betala per månad

Från

139 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje månad. Avsluta när du vill.

Resandet med Stockholms lokaltrafik har i stort sett halverats jämfört med motsvarande tid i fjol, men fortfarande görs över fyra miljoner passager varje vecka i tunnelbana och pendeltåg, enligt siffror som Dagens Nyheter fått ut från SL, och som gäller för vecka 45, alltså för två veckor sedan.

Stephan Gard är busschaufför för Keolis i Stockholms innerstad. Han märker av ett hårt tryck på bussarna nästan dagligen.

– Vissa linjer i city är hårt belastade, främst linje 4, men egentligen samtliga stomlinjerna 1-6. Där går det ju extratrafik. Men tittar vi igenom vårt rapporteringssystem så ser man att i princip samtliga linjer har rapporter från förarna där de bedömt att det är fullt i bussen. Och det har ju ökat efter sommaren, säger han.

Nya restriktioner gäller inte kollektivtrafiken

De nya reglerna, om att max 8 personer får samlas, träder i kraft nästa vecka. Men de påverkar inte kollektivtrafiken.

– På min arbetsplats säger jag till om det sitter fyra personer och fikar runt ett bord. De tycker att om de kört buss ensamma i flera timmar så ska de kunna sitta och snacka en stund. Folk i allmänhet har ju slutat bry sig. Men jag tror att de skulle nog ångra sig bitter om de blev sjuka. Det känns inte bra. Man borde göra något, men jag vet inte vad.

Redan i våras gjorde SL en viktig åtgärd när de stängde framdörrarna på bussarna, och sedan dess har alla resenärer fått gå på i bakdörrarna och att det är avspärrat fram till föraren.

– Det känns bra som bussförare, med den avspärrningen. Vi vill ha kvar det så, säger Stephan Gard.

– Men som resenär skulle jag vara orolig, speciellt för att åka med bussar. Det kanske inte är så mycket folk när du kliver på, men sen blir det jättemycket folk längs vägen. Vi kan ju skylta fullsatt, men vi kan ju inte kasta av folk om de inte stör ordningen.

Kollegor sjukskrivna

En källa till oro är att busschaufförerna ibland måste åka buss mellan olika körningar, i jobbet.

– Det känns inget vidare att vi reser i rusningstrafik. De ska försöka hitta en lösning på det.

Att smittspridningen har ökat märks av på att fler kollegor är sjuka.

– Det är både egen sjukdom och vård av barn. Vi vet att några är hemma i covid-19. Och det har blivit mer nu senaste månaden sen det blev kallare ute.