Inrikes.

2019-09-10 11:15
Bild: Shutterstock / Pontus Lundahl/TT
Puffetikett
Dagens ETC

Bristande mångfald när AI utvecklas för välfärden

AI i välfärden

Artificiell intelligens är en benämning på maskiner och program som efterliknar mänskligt beteende och tänkande. Exempel på AI är mönsterigenkänning, bild­analys och talförståelse.

Enligt Sveriges kommuner och landsting (SKL) kommer kommunsektorn att behöva 60 procent av alla de som tar klivet ut på arbetsmarknaden under de kommande sju åren. Totalt över en halv miljon personer till skola, vård och omsorg. SKL tror inte att det kommer att gå och föreslår teknik som en del av lösningen. Enligt rapporten ”Automatisering av arbete – möjligheter och utmaningar för kommuner, landsting och regioner” kan cirka 25–35 procent av arbetet inom välfärden automatiseras.


Prenumerera på Dagens ETC:s nyhetsbrev

 

Misslyckad design

Taligenkänning – smarta högtalare som Alexa och Google har visat sig ha lättare att uppfatta vad män säger, jämfört med vad kvinnor säger. 67 procent av kvinnorna i en brittisk studie svarade att de ofta eller ibland missförstås av sina smarta högtalare, jämfört med 54 procent av männen. Eftersom systemen ofta utvecklas utifrån manliga röster så har de svårare att uppfatta ljusare röster.

Ansiktsigenkänning – blir allt vanligare men har visat sig ha brister, om du är inte är en vit man vill säga. En studie från MIT Media Lab och Microsoft visar för män med vit hy låg felmarginalen på mindre än en procent. För mörkhyade och kvinnor på mellan 21 och 35 procent. Allra sämst var systemen på att känna igen mörkhyade kvinnor.

Arbetskläder – Nasa skulle tidigare i år för första gången låta två kvinnor samtidigt gå på rymdpromenad från den internationella rymdstationen ISS. Men det stoppades av att det inte fanns två rymddräkter anpassade efter den kvinnliga kroppen. Bara en av kvinnorna kunde ta sig ut i rymden. Men det handlar inte bara om rymddräkter. Även vanliga arbetskläder för fabriksarbete är ofta anpassade efter mäns kroppar vilket gör att de kan bli farliga för kvinnor. Om de ska passa över höften blir ärmarna ofta för långa och det blir tyg över på andra ställen som riskerar att fastna i maskinerna.

Förarhytter – Maria Udén berättar att några genusstuderande vid Luleå tekniska universitet nyligen uppmärksammade att förarhytter på lastbilar inte är anpassade efter kvinnor. De är skapade för personer som är minst 175 centimeter långa. Den som är kortare än 175 centimeter, vilket många kvinnor är, kan inte nå fram till pedalerna och samtidigt vila ryggen mot ryggstödet vilken kan leda till slitningar och spänningar.

Bilar – säkerheten i många bilar har prövats ut med hjälp av krockdockor som liknar typiska män, alltså utgör från medelmannens längd och vikt. Enligt en studie från University of Virginia så löper kvinnor som bär säkerhetsbälte vid en frontalkrock 73 procent högre risk att skadas än en man som är bältad.

DIGITAL PRENUMERATION

TVÅ VECKOR GRATIS!

Läs alla artiklar från Dagens ETC utan kostnad första två veckorna. Därefter är priset 199 kronor/månad. Ingen bindningstid. Du får dessutom Dagens ETC direkt till din mejl, alla dagar i veckan. Beställ för att läsa direkt.

Genom att klicka på ”Prenumerera” godkänner du prenumerationsvillkoren och samtycker till att ETC-företagen hanterar dina personuppgifter