Inrikes.

2016-03-06 12:35
  • Under slutspurten inför riksdagsvalet 2014 satte Feministiskt initiativ rosa glasögon på de andra partiernas kampanjskyltar, däribland Socialdemokraternas. Flera partier var starkt kritiska mot kuppen.  Bild: Henrik Montgomery/TT
    Under slutspurten inför riksdagsvalet 2014 satte Feministiskt initiativ rosa glasögon på de andra partiernas kampanjskyltar, däribland Socialdemokraternas. Flera partier var starkt kritiska mot kuppen.
  • Diagrammet från Google trends visar hur populära sökorden feminism och  Feministiskt initiativ har  varit sedan 2004.
    Diagrammet från Google trends visar hur populära sökorden feminism och Feministiskt initiativ har varit sedan 2004.
  • Gudrun Schyman på  Feministiskt initiativs EU-valvaka i Stockholm. Statsvetaren Lenita Freidenvall tror att Fi:s framgång i EU-valet bidrog till att de andra partierna lyfte fram jämställdhetfrågor i riksdagsvalet.  Bild: Pontus Lundahl/TT
    Gudrun Schyman på Feministiskt initiativs EU-valvaka i Stockholm. Statsvetaren Lenita Freidenvall tror att Fi:s framgång i EU-valet bidrog till att de andra partierna lyfte fram jämställdhetfrågor i riksdagsvalet.

Blev det någon Fi-effekt?

Tidningarna fylldes med feministiska uttalanden och parkerna med rosa ballonger. Men hur cerisfärgade blev egentligen de andra partierna efter Feministiskt Initiativs framgångar under valåret 2014?

Det är supervalår och det offentliga rummet har tapetserats med politiska budskap. Morgonpendlare möts av en bild på Liberalernas Jan Björklund i kollektivtrafiken. ”Feminism utan socialism”, står det på kampanjskylten. Hans slips är lila. 

Plötsligt vill alla politiker prata jämställdhet. Det går rakt igenom blockgränserna och enda ut på den yttersta högerkanten. Till och med Sverigedemokraternas kvinnoförbund ger sig in i debatten inför EU-valet. Det är bikinis, bar hud och ”Nej till extremfeminism”. Kampanjvideon väcker ramaskri.

Det går heller inte att missa de rosa affischerna. Feministiskt initiativ (Fi) fick 5,49 procent i EU-valet och har nu siktet inställt på att komma in i riksdagen. Sociala medier fylls med bilder från Gudrun Schymans homepartys och rubriker som "Drömläge" dyker upp i tidningar.

– Jag tror inte att jämställdhetsfrågan hade fått samma uppmärksamhet utan Fi. Det handlar om att få medieutrymme genom att haka på de frågor som är på agendan, säger Kajsa Falasca, som forskar i politisk kommunikation.

Statsvetaren Lenita Freidenvall är inne på samma spår

– Jag tror dels att det handlar om att partierna alltid vill profilera sig i val, men också att de tvingades förhålla sig till Fi:s framgång i EU-valet.

Ljudet från tidningssidor som vänds, fingrar som snabbt rör sig över de stationära datorernas tangenter och lågmälda röster vid receptionen. I övrigt bryter inget tystnaden på Stadsbibliotekets tidningsavdelning i Stockholm.

En sökning på jämställdhet, feminism och närliggande ord ger närmare 23 000 träffar för år 2014 i bibliotekets digitala tidningsarkiv.

– När det skrivs mycket om ett parti skrivs det också mycket om deras politik. Då sätts frågan på dagordningen och blir viktig, kommenterar Kajsa Falasca.

Året därefter minskar det med cirka 4 000 träffar. Det är oklart hur mycket de här siffrorna egentligen säger, men Kajsa Falasca bekräftar bilden av att uppmärksamheten i medierna började riktas mot annat håll efter valet.

– Det som har hänt det senaste året är att många frågor har kommit i skymundan på grund av världsläget och flyktingkatastrofen. Men regeringen har flera gånger försökt lyfta att de har en feministisk politik. 

Läs vidare på nästa sida: Har inte infriat förväntningarna

DIGITAL PRENUMERATION

TVÅ VECKOR GRATIS!

Läs alla artiklar från Dagens ETC utan kostnad första två veckorna. Därefter är priset 199 kronor/månad. Ingen bindningstid. Du får dessutom Dagens ETC direkt till din mejl, alla dagar i veckan. Beställ för att läsa direkt.

Genom att klicka på ”Prenumerera” godkänner du prenumerationsvillkoren och samtycker till att ETC-företagen hanterar dina personuppgifter