Hoppa till innehållet

Kollektivtrafiken

Billiga biljetter ökar kollektivt resande

Bild: Bild: Fredrik Sandberg/TT

Dagens ETC.

Billig kollektivtrafik, trängselskatt och informationskampanjer. Det är exempel på vad som behövs för att minska bilismen när stadsplaneringen får allt mindre betydelse för hur vi tar oss fram i städerna, enligt en färsk avhandling från Handelshögskolan i Göteborg.

Våra resvägar till jobbet blir allt längre. På hundra år har den genomsnittliga sträckan vi reser dagligen ökat från ett par kilometer om dagen till mer än fyra mil. Samtidigt står transporter för en tredjedel av Sveriges utsläpp i dag av fossila bränslen. Stadsplanering som gör det lättare att välja rätt i vardagen framhålls ofta som det självklara sättet att skapa ett hållbart resande. Men en färsk avhandling från Handelshögskolan i Göteborg visar att det inte är tillräckligt och att det måste till andra insatser, som billigare kollektivtrafik, trängselskatt och informationskampanjer, för att ändra våra resvanor.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

BARA IDAG: Prova en hel månad utan kostnad

Från

Lås upp alla låsta artiklar en hel månad utan kostnad. Ingen bindningstid.

Läs digitalt i 3 mån

Från

Prova 3 månader digitalt till superpris. Ingen bindningstid.

Betala per år

Från

Spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser

Ämnen i artikeln