Inrikes.

2020-03-27 11:55
Biljettkontrollanten och skyddsombudet Ivana Evertsson. Bild: Privat
Biljettkontrollanten och skyddsombudet Ivana Evertsson.
Puffetikett
Dagens ETC

Biljettkontrollanten: ”Känner inte att vi är trygga på jobbet”

SL:s biljettkontrollanter i Stockholm förväntas fortsätta sitt arbete som vanligt trots coronautbrottet. Nu står det klart att kontrollanterna fortsatt kommer att ha dålig tillgång till toaletter och platser där de kan tvätta händerna.

– Som det ser ut nu känner jag inte att vi är trygga på jobbet, säger skyddsombudet Ivana Evertsson.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här.

Betala per vecka

Från

39 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje vecka. Avsluta när du vill.

Betala per månad

Från

139 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje månad. Avsluta när du vill.

Torsdagens avstämning med arbetsgivaren ISS visade att en del saker har gjorts för att förbättra biljettkontrollanternas situation under coronakrisen, berättar Ivana Evertsson för Dagens ETC.

– Jag hör att de försöker, men vissa saker tar för lång tid. Jag förstår inte hur det kan ta sån tid för oss att få tillgång till toaletter. Det senaste de har sagt är att vi eventuellt ska få nyckelkort till toaletter i nästa vecka, och det är helt enkelt inte tillräckligt.

Bakgrunden är att MTR, som driver tunnelbanan, har stängt sina rastlokaler för biljettkontrollanterna, som arbetar för företaget ISS. Det innebär att kontrollanterna har saknat tillgång till platser där de kan äta lunch, gå på toaletten – till och med tvätta händerna. Nu ska de få tillgång till andra toaletter, men för det behövs nyckelkort som har varit svåra att tillgå.

– Speciellt nu känns det avgörande att vi kan gå och tvätta händerna. Vi tar liksom på allt i kollektivtrafiken, det går inte att undvika.

Skickar anmälan

Nu kommer Ivana Evertsson att skicka in en 6:6a-anmälan, som tidigare skickats till ISS, till Arbetsmiljöverket.

Ett annat orosmoment för biljettkontrollanterna är att det är mycket svårt att hålla ett avstånd på ett till två meter – vilket Folkhälsomyndigheten rekommenderar – till resenärerna, berättar Evertsson.

– Igår fick alla ett sms om att vi, när vi utför kontroller, ska sträcka ut armen rakt och be resenärerna att göra detsamma. Det är den lösningen som arbetsgivaren har. Men det räcker med att det är halvfullt på bussen eller tunnelbanan för att det inte ska fungera.

Enligt Seko har ni försökt få igenom att ni ska få andra arbetsuppgifter tills coronaspridningen avtagit. Stämmer det?

– Ja, men vi har fått höra att det inte är aktuellt. De menar att vår uppgift som biljettkontrollanter är lika viktig som polisens, att den är samhällsbärande.

6:6a-anmälan

En 6:6a-anmälan är en begäran om åtgärden kring arbetsmiljö eller arbetstider. I ett första skede skickas en sådan till arbetsgivaren, men om åtgärderna är otillräckliga eller för långsamma kan det skickas vidare till Arbetsmiljöverket, som i sin tur prövar begäran och kan utföra inspektioner och sedan tvinga arbetsgivaren till åtgärder.